Tholen - In de Europese transportsector worden de laatste weken tegen bodemprijzen retourvrachten aangeboden. Veelal gaat het om prijzen die lang niet de kosten dekken voor het transport en waar je in sommige gevallen nog niet de diesel van betaald kan worden. Hebben de transporteurs in de AGF ook last van die woekerprijzen?
“Nu meer vrachtwagens aan de kant staan en iedereen in de sector werk zoekt, zie ik soms prijzen voorbijkomen die echt schrikbarend laag zijn,” vertelt John Opstal van gebr. Opstal transporten. “Wij merken daar alsnog niet direct iets van omdat we een specialisme hebben in groupagevrachten naar België en Frankrijk en geconditioneerd transport van AGF. Dat is veel minder concurrentiegevoelig dan bijvoorbeeld het transport van droge goederen. Het moet wel gezegd worden dat de prijzen voor retourvrachten al lang niet conform zijn op de markt.”
Indirect hebben de bodemprijzen wel zijn invloed op de sector. Door het coronavirus is er immers minder vracht beschikbaar. “We rijden op sommige dagen met acht vrachtwagens naar Frankrijk en soms is de helft van die vrachtwagens op de terugweg leeg. Ik kan dan wel tegen twee/drie honderd euro een retourvracht aannemen maar daar verlies ik op, dan rijd ik liever leeg terug. Er zijn nu wel collega transporteurs op de markt die misbruik maken van deze situatie door goedkoper te rijden. Ik hoop dat mijn Nederlandse collega’s dat niet gaan doen.”
Voor meer informatie:
John Opstal
Gebr. Opstal Transporten
Klappolder 121
2665 LP Bleiswijk
T: +31 (0)10 333 0228 of +31 (0)6 14 68 05 22
john@gebr-opstaltransporten.nl
www.gebr-opstaltransporten.nl