Dit moet er allemaal gebeuren om een bloem te telen

“Er wordt een hoop onderzoek gedaan voor elke bloem, maar dat weet niet iedereen. Daarom willen we dit graag laten zien aan de wereld,” vertelt Carmen Lucia Marquez van BallSB. Ruim een jaar geleden presenteerde de veredelaar deze promotievideo, dat het verhaal achter de bloem vertelt. Kijk mee in het net één jaar oude research & developmentcentrum in Sesquile, op een uur rijden van Bogota, Colombia.


Carmen Lucia Marquez van BallSB voor een vak met riddersporen

Marketinginstrument
Het is niet alleen de wens van de veredelaar om het verhaal te vertellen over de hoeveelheid onderzoek en werk dat het creëren van een nieuwe bloemenvariëteit kost, maar het wordt ook steeds meer gevraagd door de consument. “Mensen willen een reden hebben om ons product te kopen,” zegt Marquez. Daarom functioneert het verhaal ook als marketinginstrument voor de teler en de detailhandelaar.


Klik hier voor de promotievideo

Naast deze video is BallSB begonnen met meer marketingactiviteiten voor hun producten. “Tegenwoordig gaat het vaak over rozen en anjers, maar we willen graag dat andere variëteiten ook meer aandacht krijgen.”

Daarom zijn ze begonnen met het bedenken van manieren om bloemen te gebruiken, die ze delen op social media. “Op afbeeldingen en in video’s delen we ideeën om de consument te inspireren, zodat ze bekend raken met onze producten en als gevolg daarvan onze verkoop van de andere variëteiten stijgt.”


Een van de 6 kasssen van de research & developmentfaciliteit van BallSB

Research & developmentfaciliteit
Laten we kijken naar de faciliteit van de teler. Vorig jaar opende BallSB hun research & developmentfaciliteit in Sesquile. “Hier testen we en tonen we onze belangrijkste producten.”

Op het moment telen ze zelf gypsophila en limonium en distribueren ze de variëteiten van PanAmerican Seed, evenals een aantal variëteiten van andere veredelaars met een breed assortiment van meer dan 300 variëteiten. Velen daarvan zijn al geplant in de kas.

Gypsophila en limonium
Gypsophila en limonium zijn de twee gewassen (van de 5 vermeerderingsprogramma’s waar ze aan werken) die BallSB zelf teelt. Op het moment hebben ze vier gypsophila-variëteiten en ze blijven hun selectie uitbreiden. “We zijn altijd op zoek naar grotere en vollere bloemen, bloemen die niet gaan hangen, evenals bloemen die minder energie nodig hebben om te groeien.”

In dit laatste segment introduceerden ze onlangs de Minibella, een variëteit die geen extra licht nodig heeft. Deze eigenschap is, volgens Marquez, belangrijk voor de telers. “Onze Mirabella en Snowball, die al meer dan 15 jaar op de markt is, hebben geen extra licht nodig en dat alleen maakt hen zeer geliefd bij telers.”

Ook voor limonium worden er nieuwe en verbeterde variëteiten toegevoegd aan het assortiment. Een van de laatste is Limonium Silvery Pink. Tijdens de beurs CAST, afgelopen maart in de Verenigde Staten, was deze variëteit ontzettend populair, evenals de Limonium Altaic “Skylight”, dat niet de typische limoniumgeur heeft.


Limonium Silvery Pink in de kas. 

Altijd op zoek naar de beste variëteiten
Zoals gezegd worden er ook andere variëteiten van andere veredelaars getest. “We willen onze telers de beste variëteiten bieden. Daarom werken we ook samen met andere veredelaars. Op deze manier kunnen zij hun variëteiten testen in een tropisch klimaat, kunnen we ze aan onze telers aanbieden en hen van advies voorzien over de teelt.”

Experimenteren met bestaande variëteiten
In deze faciliteit kunnen ze nieuwe en bestaande variëteiten testen in tropische klimaatomstandigheden. “We kunnen testen hoe nieuwe variëteiten groeien aan deze kant van de wereld. Als we eenmaal weten hoe de groei verloopt, kunnen we ze op de markt brengen.”

Er worden echter ook bestaande variëteiten getest. “Een aantal bestaande variëteiten gedragen zich een beetje anders in Colombia of wanneer ze op een andere manier worden geteeld. Vanwege het koele weer op de hoogvlakte Sabana de Bogotá kunnen we uitstekende kleuren verkrijgen.”


Ball Group voor de kas waar planten worden getoond. 

Open huis
In de week van Proflora, die in oktober 2019 plaatsvond, organiseerde Ball een open huis en verwelkomden zij telers en detailhandelaren van over de hele wereld. Ze kregen niet alleen de kans om alle geteste variëteiten en de variëteiten uit het assortiment van BallSB te bekijken, maar ze bezochten ook de teeltbedrijven die gebruik maken van deze variëteiten. 


Klik hier voor de nieuwe catalogus 

Nieuwe catalogus
BallSB heeft eind vorig jaar hun nieuwe catalogus uitgebracht, met het nieuwe logo en de marketingactiviteiten waar ze de laatste tijd aan hebben gewerkt. “Onze nieuwe merkpositie richt zich op alle groeipijlers van Ball: meer interesse creëren in de wereld van bloemen, de wereld inkleuren en altijd op nummer 1 staan als het op klantenservice aankomt. Hiervoor hebben we gewerkt aan het creëren van boeiende en innovatieve content door bloemen te tonen in alledaagse situaties en het verhaal te vertellen over waar bloemen vandaan komen.

In onze nieuwe catalogus zie je een samensmelting van de technische aspecten van onze variëteiten (dat wat we aanbieden) en de verhalen en foto’s die inspireren en de magie creëren om te kunnen verkopen. We denken dat we onszelf met deze combinatie onderscheiden van de rest en dat klanten en kopers ons hiermee sneller zullen herinneren.”

Voor meer informatie:
BallSB  
Carmen Lucia Marquez
cmarquez@ballsb.com 
www.ballsb.com  

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven