Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bloemist kan meer rendement halen uit winkel met STAP"

Diana en Serkan Destanli, eigenaren van De Orchidee in Putten en omgeving, besloten zich in 2017 aan te melden voor het programma STAP. “Dankzij een mysteryshopper kwamen we erachter dat we veel meer uit een verkoopgesprek kunnen halen.”

Heel wat Nederlandse bloemisten worstelen met de vraag hoe ze het rendement van hun bedrijf kunnen verbeteren. Om die reden introduceerde branchevereniging VBW in 2017 het programma STAP. Bram Rijkers van VBW. “Bloemisten houden vaak vast aan een bepaalde manier van werken. Ze vinden het moeilijk om dingen los te laten. STAP houdt de bloemist een spiegel voor. Wie zijn onze klanten, bedienen we hen op de juiste manier of moeten we sommige dingen anders doen?”

Zichtbare resultaten
De aanmeldingen voor het programma stroomden binnen. Inmiddels hebben meer dan vierhonderd bloemisten hun bedrijf laten analyseren. Daarvan is ruim de helft aan de slag gegaan met de uitkomsten. De andere helft haakte af op pakt het later op. Rijkers ziet daarvoor twee redenen: “Tijdgebrek en het niet los kunnen komen van de waan van de dag.” En dat is zonde, zo blijkt. Want de bloemisten die de handschoen wél oppakken, scoren inmiddels rendementsverbeteringen tot wel 25 procent.

Inkopen bij Plantion
Een van de speerpunten in het STAP-programma is de marge. Volgens Rijkers kunnen veel bloemisten die eenvoudig vergroten. Namelijk door slimmer in te kopen. Hij maakt in dat verband graag reclame voor Plantion. “Net als VBW maakt ook Plantion zich sterk voor de bloemist, met een goed assortiment en een persoonlijke benadering. Als je daar op de klok inkoopt, weet je zeker dat je geen onnodige marge laat liggen.”

De Orchidee
Diana en Serkan Destanli van Bloemsierkunst de Orchidee komen al enkele jaren in bij Plantion. Hun marge hadden ze dus wel op orde, maar het STAP-programma leverde wel andere verbeterpunten op. Diana: “Uit de analyse bleek dat het voor ons zinvol is om anders en ook op andere plekken te adverteren. En een mysteryshopper maakte duidelijk dat we meer uit een verkoopgesprek konden halen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan.”

Een volgende verandering was het zoeken van een nieuwe boekhouder uit het netwerk van VBW. “Onze nieuwe accountant helpt ons op een gezonde manier door te groeien. Daarvoor zijn fiscale en financiële kennis broodnodig. Mede dankzij STAP is ons resultaat inmiddels met bijna 15 procent verbeterd.”

Toekomstbestendig
Bij Plantion is niemand verbaasd dat De Orchidee de zaken zo voortvarend heeft opgepakt. Relatiebeheerder Patricia Willemsen: “Diana en Serkan zijn echte ondernemers, zij durven kritisch naar zichzelf te kijken. Dankzij STAP hebben ze hun winkels nu beter in de smiezen. De financiën zijn op orde en ze weten welke formules wel en niet werken.”

Volgens haar doet elke bloemist er goed aan zich aan te melden voor STAP. “De wereld verandert. Elke ondernemer moet om zich heen kijken en haar of zijn zaak toekomstbestendig maken. Hoe leuk dat is en wat dat kan opleveren, zie je bij De Orchidee!”

Meer weten over de samenwerking tussen Plantion en VBW? Klik hier.

bron: VBW

Publicatiedatum: