Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Theo de Wit, Regbat

Industriële batterijen een tweede leven geven

Tholen - Industriële batterijen zijn prijzig, lang niet in alle opzichten duurzaam en leveren met de tijd steeds minder vermogen. De natuurlijke reflex is deze te vervangen, maar steeds vaker vindt men de weg naar Regbat. Regbat, van het Engelse Regenerating batteries, staat voor het in zekere zin nieuw leven inblazen van accu’s en tractiebatterijen. Naar verluidt is de batterij na behandeling weer als nieuw en gaat hij een keer zo lang mee.


Theo de Wit aan het werk

Het is nu een klein decennium geleden dat Theo de Wit de techniek uit Frankrijk haalde en op de Nederlandse markt introduceerde. Hij begon in Hoofddorp, in een pand op een steenworp afstand van de A4. Daar zit hij nog altijd, maar nu met vijf man sterk. Daarnaast is recentelijk een tweede vestiging geopend in Helmond om aldus het zuiden van het land ook goed mee te kunnen pakken.

Techniek
Accu’s en tractiebatterijen verliezen vooral capaciteit doordat tijdens het proces van laden en ontladen sulfatering optreedt. Er vormt zich een laagje loodsulfaat op de loodplaten en die afzetting hindert de elektrisch geleiding. Regeneratie verwijdert deze sulfateringslaag, waardoor de batterijcapaciteit weer hersteld wordt. Bovendien verbruikt de batterij na regeneratie 10 tot 25 procent minder energie bij het opladen.

De regeneratie vindt plaats door de batterij aan een zogenaamde regeneratiemachine te leggen, die hoog- en laagfrequente pulsen door de batterij stuurt. De batterij moet 1 tot 3 dagen aan de machine worden gekoppeld, waarbij deze verschillende malen opgeladen en weer leeg getrokken wordt. In dat proces verdwijnt het sulfaat, wordt het contact tussen de loodplaten en de batterijvloeistof hersteld en kan (dus) de elektrische en de chemische energie weer zonder belemmering worden uitgewisseld.

De levensduur van een batterij kan, afhankelijk van de staat waarin deze zich bevindt en of deze al dan niet goed is onderhouden, door regeneratie worden verdubbeld. Volgens Theo doet men er dan ook goed aan met regeneratie niet te wachten tot het moment dat de batterij praktisch op is, maar kan men het beste langskomen wanneer men een eerste afname van de gebruiksduur merkt en het laden langer begint te duren.


Het is een komen en gaan van alle mogelijke batterijen

Geschiedenis
Theo heeft zelf een achtergrond in de financiële wereld, maar hing op een goed moment zijn pak aan de wilgen en verruilde die voor een overal. Na een avontuur in het repareren van hydraulische systemen – ‘mijn ex-collega’s dachten dat ik gek geworden gewas en toen ze een foto zagen van mij, sleutelend aan de hydrauliek van een vuilniswagen, wisten ze het zeker’ – kwam hij het Franse RBC (Regeneration Industrielle de Batteries) tegen. In Frankrijk groeide dit bedrijf hard, maar ook in Nederland ziet Theo de vraag de laatste jaren flink toenemen. “De techniek is nog altijd relatief nieuw, waardoor het voor klanten een echte ontdekking kan zijn. Batterijen worden overal gebruikt, in allerlei industrieën en voor allerlei toepassingen. Inmiddels zijn we ook in de tuinbouw geen onbekende meer. Op de veiling, bij exporteurs, op de kwekerij, overal rijden heftrucks en vindt steeds vaker geautomatiseerd en elektrisch transport plaats. Het is dan ook in deze sector dat ons klantenbestand het snelst groeit.”

Voor meer informatie:
Regbat
Rijnlanderweg 1056
2132 MP Hoofddorp
T: 023-555 37 00
E: info@regbat.nl
www.regbat.nl