Anton van der Zalm, Armada

"Met unieke genetica is zelfs in chrysant volop vernieuwing mogelijk"

Tholen - Armada Young Plants heeft haar activiteiten op 1 januari 2007 aangevangen en dit maakt het bedrijf een van de jongste veredelaars in het veld. In de afgelopen jaren heeft de veredelaar met o.a. de producten chrysant en aster een breed assortiment en dito marktpositie opgebouwd. Inmiddels is men in meer dan 50 landen actief en heeft men buiten Nederland eigen faciliteiten in China en Colombia. Het hoofdkantoor is gevestigd in De Lier.

“Aan de basis van ons bedrijf staan een paar mensen die stuk voor stuk een achtergrond hebben in de chrysanten en een liefde voor het product delen”, vertelt verkoopmanager Anton van der Zalm. “Die voorliefde heeft alles te maken met de enorme diversiteit binnen de gewasgroep. Er zijn weinig gewassen binnen de sierteelt waarin je dermate veel variëteiten hebt als binnen de chrysant, zowel voor de snij als voor de pot. Je kan het zo gek niet bedenken of het is er wel, behalve de kleur blauw.”

Die diversiteit is voor een deel te verklaren vanuit de relatieve snelheid waarmee men chrysanten veredelt. “Om een nieuwe tulp op commerciële schaal in de markt te zetten ben je misschien wel 20 jaar zoet, maar met een nieuwe chrysant kan je al na drie jaar de markt op. Dit zorgt ook voor een andere, snellere dynamiek.”

Genetica
Binnen het chrysantenvak zijn er meerdere concullega’s die al decennia lang actief zijn en een sterk assortiment hebben ontwikkeld. Toch is het Armada gelukt om met onderscheidende genetica een interessante marktpositie te ontwikkelen. Illustratief is bijvoorbeeld de bijzondere rode chrysant Bontempi. “Deze is in de snikhete zomer van 2009 ontdekt tijdens een bloeiproef waarbij alle chrysanten het begaven. Alléén de Bontempi niet, die bleef staan als een huis”, vertelt Anton. “Of neem ons assortiment potchrysanten. Ook dat is wat betreft genetica bijzonder interessant. Zo introduceerde een van onze klanten een maand of wat geleden op de Trade Fair in Naaldwijk de Beauty Elegant Pink, geteeld in potmaat 14, welke op veel belangstelling mocht rekenen van het publiek.”

Beauty Pink Elegant
Wat er zo bijzonder is aan die Beauty Pink Elegant, daar kan die enige producent dan ook van getuigen. “We willen exclusieve producten telen en gaan vaak bloeiproeven af om de krenten uit de pap de halen”, vertelt Theo Nederpel van de gelijknamige kwekerij Nederpel. “Op deze manier zijn we bij de Beauty Elegant Pink van Armada uitgekomen. De variëteit is een echte toevoeging aan ons assortiment – in de wat lichtere kleuren misten we nog een roze-witte – en omdat wij ook de enige leverancier zijn in Europa, is het de bedoeling hier grote aantallen aan te gaan koppelen.”

Vanaf week 23 hoopt de kweker elke week 12.000 twaalf centimeter potten de deur uit doen en 4.000 veertien centimeter potten voor de daghandel. Streven is om in de nabije toekomt op minimaal 20.000 per week te zitten. “En dat moet lukken want inderdaad hebben we op de Trade Fair, en later op de Spring Fair, al wat orders kunnen schrijven.”

Chryson
Terugkomend op de bijzondere dynamiek binnen de chrysanten, kan men ook wijzen op een soort ‘samen staan we sterker’-mentaliteit. “In elk geval ervaren wij die zo. Van de ene kant openen veel kwekers hun deuren voor ons en mogen we op tal van plekken proeven met nieuwe rassen opzetten. Van de andere kant heeft het chrysantenvak een bijzondere samenwerking binnen de stichting Chryson. Daar zijn praktisch alle kwekers en veredelaars bij aangesloten. Binnen Chryson wordt samengewerkt aan de promotie van de chrysant. Dit heeft binnen veel Europese landen geleid tot sterke contacten met bloemistenverenigingen en heeft in verschillende landen de populariteit van de chrysant vergroot. Wat dat betreft staan de neuzen aardig dezelfde kant op.”

Over de grens
Ondanks dat Armada een zeer sterke groei doormaakt, is het bedrijf nog relatief jong en relatief klein. Op verschillende vlakken wordt de samenwerking met anderen gezocht. Doe je dat slim, dan heeft dat bovendien voordelen, zo weet Anton. Zo kan men de al aangehaalde bloeiproeven bij klanten over de hele wereld organiseren en aldus zien wat de verschillende variëteiten doen in de verschillende klimatologische omstandigheden en onder wisselende – ‘niet overal staat het er zo gelikt bij als in Nederland’ – teeltomstandigheden. Samenwerking vindt ook plaats op het vlak van stekproductie, voor zowel chrysant als aster. “Onze partners produceren en leveren een super kwaliteit stek, dit geeft ons de mogelijkheid om de focus op product en marktontwikkeling te leggen”

Focus vernauwen
Ving men twaalf jaar geleden aan met een breed pallet aan gewassen, nu zijn de activiteiten van Armada voornamelijk gericht op de vermeerdering, veredeling en verkoop van de producten chrysant en aster. De plannen voor de komende twaalf jaar zijn dan ook niet anders. “We willen ons nog sterker toeleggen op een marktgerichte veredeling. We willen de verschillende markten beter in kaart gaan brengen en bestuderen welke klanten en specifieke teeltlocaties gebaat zijn bij welke variëteiten. Kortom, gericht Product Management. Daarnaast: uitgekauwd is het nog lang niet. Er blijft altijd ruimte voor verbetering. De perfecte chrysant heeft een set eigenschappen, die we nog lang niet in één variëteit hebben samengebald. Zolang de perfecte chrysant nog niet bestaat, blijft er werk aan de winkel.”


Voor meer informatie:
Armada Young Plants
Noordlierweg 18b
2678 LV De Lier
Tel: +31 (0)174-520713
www.armadayoungplants.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven