Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Großmarkt Karlsruhe heeft zichzelf opnieuw uitgevonden

Fotoreportage: Convenience en lokale producten bepalen de handel

De Großmarkt Karlsruhe vierde afgelopen jaar haar 50-jarig jubileum: de marktplaats was vroeger het hart van de (buiten)regionale groothandel. Tegenwoordig gebruiken de grotere leveranciers de hallen daar als overslagplaats. Tegelijkertijd zijn ook kleinere bedrijven en directe verkopers hier goed vertegenwoordigd. Zij bieden weekmarkthandelaren, de retail en gastronomen veelzijdige inkoopmogelijkheden. Ondanks de verandering in de handel en het afgenomen aantal handelaren zien de overgebleven bedrijven nog veel mogelijkheden. Doordat zij het zwaartepunt op lokale handelswaren en convenience-producten leggen, kunnen zij zich goed onderscheiden van concurrenten.

Hier kunt u de volledige fotoreportage zien

Momenteel beschikt de Großmarkt over een oppervlakte van circa 113.000 m². Circa 18.700 m² daarvan bestaat uit handelsoppervlak en bewaarruimte voor groothandelaren, telers en importeurs (inclusief bananenrijperij en productiehal voor convenience-producten). Bovendien omvat het terrein circa 12.500 m² Metro Gastro evenals circa 15.600 m² bloemenhandel en bloementoebehoren. In totaal beschikt het groothandelsterrein over vijf markthallen - inclusief een hal voor de directe verkoop.

Andreas Frey van de firma Frey Gemüse

Productveelzijdigheid
In de afgelopen jaren vonden er op het areaal enkele interessante trends plaats, zegt Axel Pallmer, plaatsvervangend leider van het marktbureau. De veelzijdigheid is met de komst van buitenlandse leveranciers en de toename van verder verwerkte producten duidelijk toegenomen. Onlangs heeft de firma Schenk bijvoorbeeld een grote productiehal voor het convenience-aanbod laten bouwen.

Frey Gemüsebau heeft het bestaande oppervlak eveneens met een afzonderlijke commissieneringsoppervlak uitgebreid, waardoor men het hele productieproces flexibeler en efficiënter af kan wikkelen. Het voormalige teeltbedrijf scoort met lokale specialiteiten uit de nabijgelegen teeltregio Pfalz en beleverd inmiddels circa veertig Edeka-filialen. Het handelsbedrijf Bratzler & Co. GmbH en Magli & Noel GmbH (deel van het Landgard-concern) horen eveneens tot de grotere aanbieders op de Großmarkt Karlsruhe.

Mirco Link (Doris Link e.K.) verkoopt zijn producten direct op de Großmarkt

Nieuwbouw
Een deel van de verzorgde en relatief moderne importhal werd drie jaar geleden deels door een grote brand vernietigd, waarna er een grote sanering in de getroffen delen van de Großmarkt plaatsvond. Momenteel staat er nog een nieuwe daksanering van een groothandelshal op de planning. Daarnaast staat er van 2019 tot 2021 de bouw van een nieuw kantoorgebouw op de planning, in de buurt van de hoofdingang. In totaal zal de nieuwbouw zes tot zeven verdiepingen hoog worden.

Concurrentie
Ook in Karlsruhe is de toenemende concentratie in de retail en de teruglopende betekenis van de tussenhandel merkbaar. Daarnaast zijn er meerdere groothandels in de regio Zuidwest-Duitsland: zo hebben de handelaren uit Karlsruhe directe concurrentie van de Großmarkt Mannheim, Freiburg, Frankfurt, Stuttgart en Straßburg. „In totaal spreken we van zes groothandelsmarkten in een straal van 150 km, dat is gewoon teveel'', aldus aardappelhandelaar Uwe Fleisch, die met bijna veertig arbeidsjaren tot de oude garde hoort. „Ik zou mijn bestaande capaciteit graag om willen bouwen, maar we hebben helaas niet meer de afzet om dit te kunnen financieren.''

De kleinere toeleveranciers in Karlsruhe concentreren zich hoofdzakelijk op weekmarkten, lokale groenten- en fruitwinkels evenals de gastronomie. Voor degenen die zichzelf steeds weer opnieuw uitvinden en trendproducten in het assortiment opnemen, is er altijd een plaats binnen de regionale groothandel, zegt Baris Karaman, die hoofdzakelijke regionale grootkeukens en kantines beleverd. „De jongere generatie hecht waarde aan service: dat schept voor ons handelaren ook nieuwe mogelijkheden.''

Verdere informatie:
Stadt Karlsruhe - Marktamt
Weinweg 43, 76137 Karlsruhe
Tel +49721 133-7210
Fax +49721 133-7209
E-mail ma@karlsruhe.de  
www.karlsruhe.de/maerkte