Er zijn veel factoren die de luchtvracht van bloemen tussen Kenia en Nederland beïnvloeden. Als gevolg van beleidsgerelateerde beperkingen en praktische gebreken in de aanvoerketen zijn de vervoersomstandigheden tussen Nederland en Kenia niet optimaal. Dat blijkt uit een onderzoek van Hortiwise met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
Amsterdam is het belangrijkste knooppunt voor Keniaanse en Zuid-Amerikaanse bloemen gericht op de Europese markt. Dankzij de hub-functie is de stroom binnenkomende bloemen de afgelopen jaren relatief stabiel gebleven. Op dit moment drijft een tekort aan landingsslots en -vluchten op Schiphol telers en vrachtvervoerders ertoe om naar alternatieven te zoeken. Distributeurs en logistieke dienstverleners overwegen in toenemende mate faciliteiten in de buurt van alternatieve luchthavens. Om de huidige ontwikkelingen te analyseren, worden 5 soorten logistieke verbindingen tussen Nairobi en Amsterdam in het rapport beschreven.
Als een van de belangrijkste aanbevelingen wordt voorgesteld om een logistieke werkgroep in Kenia op te zetten om logistieke prestatieproblemen te analyseren en aan te pakken. De werkgroep zou zich moeten concentreren op actuele kwesties en de positie van Nederland met betrekking tot Keniaanse bloemenexport versterken.