Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tim Rodenburg, Prins Maasdijk

Heftrucks steeds slimmer, steeds stiller, steeds zuiniger

Tholen - Bijna geen tuin waar geen heftruck rondrijdt, maar toch stelt iedereen andere eisen aan de machine. Gebruik je hem voornamelijk binnen, dan is een elektrisch exemplaar wel zo fijn. Rijd je veel buiten, dan moet je niet in de modder vast komen te zitten. Het maakt ook nogal verschil of je voornamelijk planten wegzet of vaak zware materialen de hoogte in moet hijsen.

“Lang geleden begonnen we met de schakel heftruck, een model waarmee we vooral radijstelers een uitkomst konden bieden”, vertelt Tim Rodenburg van Prins Maasdijk, een in de regio bekend leverancier van heftrucks, motoren en generatoren. “Die hadden luchtbanden i.p.v. massief rubber, waardoor het ineens makkelijker werd door zacht zand te rijden. En sinds die tijd hebben we tal van nieuwe modellen op de markt gebracht, ontworpen voor steeds specifiekere doelgroepen.”


 
Wals
Tim werkt al 13 jaar bij Prins en kan er dan ook leuk over meepraten. Zoals over de serie Prins Tiger, die inmiddels al weer vijf jaar deel uitmaakt van het assortiment. “Het idee was om een industrieheftruck om te bouwen naar een heftruck die ook op ruw terrein uit de voeten kan. Dat bleek het best te realiseren door met de banden (lees, positionering en lucht) te spelen. Bij bijvoorbeeld de Prins Tiger XXL zetten we twee maal twee luchtbanden voorop en achter twee luchtbanden, precies gepositioneerd tussen de voorbanden. Je krijgt aldus een ‘wals’ effect: je drukt de grond op alle plaatsen even hard aan, waardoor de potplantenteler zonder betonvloer een effen ondergrond houdt."


 
Elektrisch
Echt hot en happening is natuurlijk de Tesla, oftewel het elektrisch rijden. Dat idee bestaat in de heftrucks al een stukje langer, maar accu’s blijft een ‘dingetje’: het loodzuur is vervuilend, lekken vanzelfsprekend vervelend en technisch gezien blijft het ontwikkelen van een daadwerkelijk efficiënte batterij uitdagend. “Maar er is een spannende ontwikkeling gaande. We hebben de afgelopen maanden bij een bedrijf een model laten proefdraaien, die i.p.v. van loodzuur lithium in de accu heeft zitten. Een zogenaamde lithium-ion-accu dus, wat ook in je telefoon zit. De resultaten zijn erg positief: het vermogen is uitstekend en hij laadt bovendien snel op."


 
Prins handelt niet alleen in heftrucks, maar bouwt ze ook zelf. Zo’n honderd per jaar en allemaal met de hand. Daarnaast is men gespecialiseerd in het ombouwen van industriemodellen naar meer op de tuinbouw afgestemde modellen.

Voor meer informatie:
Prins Maasdijk
Tuindersweg 37
2676BD Maasdijk - NL
T: +31 (0) 174 516240
F: +31 (0) 174 518142
www.prinsmaasdijk.nl
www.generator.nl