De transportsector vreest voor grote economische schade wanneer politiek en luchtvaartmaatschappijen er voor kiezen om vrachtvluchten vanaf Schiphol te schrappen. Volgens evofenedex, Air Cargo Netherlands (ACN) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er een reële kans dat een groot aantal vrachtvluchten vanaf Schiphol in het najaar geschrapt wordt om passagiersvluchten de ruimte te bieden. Onder meer bloemenbedrijven zouden daardoor met hun producten moeten uitwijken naar luchthavens in het buitenland. ‘Dat is een administratieve en logistieke nachtmerrie’, aldus de organisaties.

Maastricht Aachen Airport
Maar niet gevreesd. In gesprek met Luchtvaartnieuws geeft Jos Roeven, directeur van Maastricht Aachen Airport aan een deeloplossing voor het probleem te kunnen bieden. De Limburgse luchthaven is bereid om vracht- en passagiersvluchten af te handelen waarvoor op de grootste luchthaven van Nederland geen plaats meer is. "Wij zijn op het gebied van luchtvracht het enige Nederlandse alternatief voor Schiphol", aldus Roeven. Maastricht Aachen Airport zou er per jaar een half miljoen passagiers en 150.000 ton vracht bij kunnen hebben.

Lelystad Airport
Schiphol zit omhoog met het al maar groeiende aantal vluchten (zowel passagiers als vracht). Afgelopen donderdag werd over de kwestie gesproken in de de Tweede Kamer, waarbij o.a. werd gekeken naar mogelijkheden in de toekomst een deel van het verkeer over Lelystad te laten lopen.