Holland Dahlia Event lijkt schot in de roos
Knollenexporteurs en -kwekers en bloemenkwekers hebben elkaar eerder dit jaar gevonden in de stichting Holland Dahlia Event. ‘Het aanbod van proeven was onderhand flink versnipperd. Tegelijkertijd zien we een opgaande lijn in zowel de handel van knollen en bloemen, want de populariteit van de Dahlia neemt weer toe’, constateert René Schrama, voorzitter van de nieuwe stichting.
Die ambieert met het eerste Holland Dahlia Event een ‘etalagefunctie’ en het opnieuw op de kaart zetten van Nederland als Dahlia-land. ‘Dat is de eerste doelstelling, de bijdrage aan de collectieve promotie van de Dahlia is secundair. Door de krachten te bundelen kunnen we grootschaliger aandacht vragen bij vakgenoten uit binnen- en buitenland. Ook hebben deelnemers nu meer gelegenheid om het gehele assortiment te tonen. Dan gaat het niet alleen maar om bloemen en knollen, maar ook verpakkingsmateriaal en de service die zij bieden.’
Toezeggingen buitenlandse relaties
De eerste reacties uit de markt zijn unaniem positief. De 48 deelnemende bedrijven hebben van hun buitenlandse relaties al toezeggingen binnen voor een bezoek. Een belangrijk voordeel is dat de teelt en de handel zich concentreren op een relatief klein gebied. Met name internationale gasten kunnen daardoor in korte tijd meerdere bedrijven bezoeken.
Combinatie met Plantarium
Ook kunnen bezoekers aan het Holland Dahlia Event tegelijkertijd terecht in het Plantarium in Boskoop, dat min of meer gelijktijdig (van 23 tot en met 26 augustus) wordt gehouden. Tijdens de bomenvakbeurs zal de organisatie van het Holland Dahlia Event een stand bemensen om bezoekers ook te attenderen op het Holland Dahlia Event. René Schrama: ‘Met zo’n 20.000 bezoekers die daar langs komen is dit een topgelegenheid om ons doel te promoten: Dahlia’s onder de aandacht brengen en de bezoeklocaties van de deelnemende bedrijven aan te duiden.’
bron: Holland Dahlia Event