Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer planten, minder bloemen verkocht bij FloraHolland

In periode 12 (van 6 november tot en met 3 december 2016) nam de omzet van Royal FloraHolland toe met 2%. De hogere gemiddelde prijs voor de totale aanvoer komt vooral doordat de aanvoer van bloemen fors afnam en die van planten toenam.



Periode 12 viel na de piek van Allerheiligen (op 1 november 2016) en vóór de kerstdrukte. Wat opvalt is dat de bedrijvigheid rondom kerst elk jaar eerder op gang lijkt te komen. Daarbij stijgt ook de vraag naar specifieke kerstproducten nog steeds, iets wat in de laatste week van deze periode al duidelijk te merken was. De vraag naar bloemen daarentegen viel na Allerheiligen wat weg. De totale aanvoer daalde met 5%. Hierdoor kwam de gemiddelde prijs 7% hoger uit dan vorig jaar.



Cumulatief bedraagt de omzetstijging 4,8%. Eind van het jaar gaan we daar nog ruim 1% van inleveren, waardoor de groei in 2016 rond de 3,5% uitkomt. De omzetstijging komt voor het grootste gedeelte voort uit een hoger gemiddeld prijsniveau, minder uit een gestegen aanvoer.

Aandeel directe handel neemt fors toe
Bij de snijbloemen steeg het aandeel via directe handel met drie procentpunten tot 32,5%. Op productniveau zijn er weinig veranderingen. Bij de kamerplanten nam het aandeel van de directe handel ook toe met drie procentpunten tot 80%. Phalaenopsis had een hoog aandeel van 86%.

Bij de tuinplanten nam het aandeel van de directe handel toe met 1,5% tot 66%. Opvallend hier was het hoge aandeel van de helleborus, van dit product werd 83% via de directe handel verkocht.

Exportwaarde neemt met 3% toe
De exportcijfers van Floridata over oktober 2016 zijn de laatst beschikbare cijfers. In oktober nam de waarde van de export van bloemen en planten met een kleine 3% toe. De waarde van bloemen groeide hierbij iets harder dan die van planten. Cumulatief zit de groei van de export op ruim 3%. Het algemene beeld verandert niet veel. Sinds de stemming over de Brexit staat de export naar het Verenigd Koninkrijk onder druk. In oktober werd naar Engeland 10% minder geëxporteerd. De vrije val van Rusland gaat door met een daling van 30%. Gelukkig zit de export naar kernlanden Duitsland en Frankrijk dik in de plus (10%). En ook Polen begint zich steeds meer als belangrijk afzetland te ontwikkelen.


De groei van de export in oktober blijft iets achter bij de groei van Royal FloraHolland in oktober.

Aanvoer snijbloemen blijft achter
De aanvoer van snijbloemen daalde met 6%. De belangrijkste dalers waren roos (-10%) en lelie (-17%). Hippeastrum, een van de kerstartikelen bij de snijbloemen, steeg juist in aanvoer met 17%. De totale aanvoer van de snijbloemen daalde met 6%.

Qua prijsvorming deden de roos (-6%) en de chrysant (-17%) het niet bijzonder goed. Dat de prijsvorming van alle bloemen uiteindelijk nog steeg met 3% is dan ook opvallend. Uiteindelijk kwam de omzet van de snijbloemen uit op -3%.

Aanvoer kamerplanten neemt 4% toe
De gemiddelde prijs steeg met 2% en de totale omzet van de kamerplanten kwam 6% hoger uit. Opvallend was de kleinere aanvoer van Phalaenopsis (-6%) en de grote groei van de aanvoer van kerstartikelen, zoals de kerstster (+35%) en de hyacint (+25%).

Omzet tuinplanten werd 20% groter
Bij de tuinplanten nam de aanvoer toe met 7% en het gemiddelde prijsniveau met 12%. De grootste groei zat bij de versierde kerstboompjes. Van dit product nam de aanvoer toe met 33%. Een andere grote groeier was de helleborus met een stuksgroei van 24%. Ook bij tuinplanten zie je dat de vraag naar kerstartikelen eerder op gang komt.

Conclusie
Voor snijbloemen was het in periode 12 misschien nog een beetje stilte voor de storm, maar bij planten is de afzet van kerstartikelen duidelijk eerder op gang gekomen. Hierdoor steeg de hoeveelheid van deze producten. Al met al geeft dit een positief effect aan de omzetcijfers van Royal FloraHolland.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: