Handel kleurt weer groen, wit en rood
bron: Twitter, Ivo van der Burgh
Het is dan ook wat vroeg voorspellingen te doen, maar dat de omzetcijfers van Royal FloraHolland afstevenen op een all time record is zo goed als zeker. De bloemistenklok heeft daar zijn eigen, bescheiden maar toch zeker niet verwaarloosbaar, deel aan bijdragen heeft. “Het hele jaar door hebben we leuk gedraaid”, vervolgt Ger. “Ook in het zogenaamde naseizoen, in de maanden september en oktober, waren de cijfers positief. Nu hebben we de Sint net achter ons gelaten, altijd een moment waarop met name de bloemenverkoop wat achterblijft. De consument heeft dan nu eenmaal wat anders aan zijn hoofd. Maar gelijk daarna merk je aan de toenemende aanvoer en stijgende prijzen dat Kerst er weer aankomt.”
Ook op de Bloemistenklok in Eelde is men druk doende de kerst een mooie afsluiter van een goed jaar te laten worden. Een en ander begint aardig op gang te komen. Veilingmeester Ivo van der Burgh: “Kerstbomen vallen nog wat tegen, maar kerststerren en met name amaryllissen komen in steeds grotere getale los. De prijzen zijn, over het geheel genomen, redelijk: niet denderend, maar gewoon goed. De kleuren groen, rood en wit springen er ook bij ons uit. Voert een kweker, bijvoorbeeld, kalanchoe gemengd aan, dan krijgt hij er zo een aantal dubbeltjes minder voor als voor een tray rood of wit.
bron: Twitter, Ivo van der Burgh en Ger de Branbander
Bloemist
Dus is het nu tijd voor een eindsprint. Ondanks het geweld van de grote supermarktketens blijft de bloemist, zo bleek ook weer uit een onlangs door FH gepresenteerd onderzoek, een enorm marktaandeel houden in de bloemenverkoop. Bijna de helft van alle bloemen, die de weg naar de vaas van de Nederlandse, Franse, Duitse of Engelse consument vindt, wordt verkocht bij de bloemist. Voor kamerplanten is dat iets minder, maar nog altijd een derde (en tuinplanten blijven, met zo’n 10%, achter).