Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The Grower Files: Frans Bunnik van Bunnik Plants over internationalisering

"De wereld wordt kleiner, dus moet je internationaal denken"

“Focus op internationalisering: ja. Een eigen vestiging in het buitenland: nee. Althans, nog niet.” Dat is kort en bondig het antwoord van Frans Bunnik gevraagd naar de activiteiten van Bunnik Plants op de internationale markt. Met een dagelijks aanbod van ongeveer 80 verschillende soorten – waarvan 70% in eigen beheer geteeld – en een eigen productie van 700.000 planten per week, is export essentieel voor het imposante teelt- en handelsbedrijf uit Bleiswijk. De afzet van voornamelijk groene en deels bloeiende potplanten over heel Europa en de zelfs wereldwijde import van planten en potten kenmerken de brede internationale aanpak.



Niet alleen de productstroom van en naar Bleiswijk, maar ook de klantenstroom heeft een sterk internationaal karakter. Het team van Bunnik Plants bezoekt met regelmaat klanten, telers en andere leveranciers in alle delen van de wereld, maar nodigt de Europese retailers ook regelmatig uit voor een bezoek aan het Green Event Center. Deze jaarrond productpresentatie op de hoofdlocatie in Bleiswijk toont klanten de veelzijdigheid van het bedrijf. Het inspiratiecentrum vormt de basis voor klantenoverleg, want inspelen op de wensen van de retail vormt de basis van het succes van het potplantenbedrijf, dat eind oktober werd genomineerd voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2017.

Feeling krijgen met de eindklant, is wat Bunnik Plants wil realiseren. Tegenover de uitnodigingen om naar het productiebedrijf te komen, staan bezoeken aan grote internationale klanten. “Bij grote orders gaan we zelf in de winkels ervaren hoe de producten lopen. Kijken hoe de consument reageert, geeft zoveel waardevolle informatie”, zegt Frans Bunnik. Daarom zijn consumenten eveneens welkom op het Green Event Center.

De visie van het bedrijf heeft geleid tot een aansprekende positie in de Europese markt met klanten van Italië tot Rusland waarbij Duitsland de belangrijkste afnemer is. Elk land wordt beleverd. Niet voor niets is 80-90% van de productie bestemd voor export.

Een eigen vestiging in het buitenland lijkt een volgende, logische stap. “Nee”, zegt Bunnik resoluut, “niet voor ons. Wij kiezen voor goede, internationale samenwerking. Anderzijds zeggen we op voorhand geen ‘nee’ tegen een buitenlandse vestiging. Dat doen we namelijk nooit. Als er iets op ons pad komt, dan pakken we het op. Zo zijn we immers ook groot geworden”, stelt hij.

Samenwerking is echter het devies dat de succesvolle ondernemer wil meegeven aan collega-teeltbedrijven. “Maar denk niet te groot en bedenk dat iets nooit in één keer lukt en zeker niet vanzelf gaat. Door ervaring ontstaan echter de mooiste dingen.” Advies is bovendien om het zichtveld voortdurend te verbreden, zeker ook tot over de landsgrenzen. “Met alle moderne technieken en communicatiemiddelen wordt de wereld steeds kleiner, dus is het zaak om meer internationaal te denken.”

Bekijk hier de video met Frans Bunnik over internationalisering:



"Als iemand zegt, ik wil plantjes ondersteboven in de pot hebben - geen probleem, zetten wij onze planten ondersteboven in de pot. (...) Wat op ons pad komt, pakken we op. Toegevoegde waarde is een vereiste, want de consument koopt vooral emotie.”


Bunnik kiest voor Priva
Eén bedrijf, 25 ha, zeven teeltlocaties en meer dan vijftig verschillende soorten, dat is kenmerkend voor Bunnik Plants. Om op elke locatie en voor elke groep potplanten het gewenste teeltklimaat te kunnen realiseren én dus een optimale kwaliteit van het eindproduct te garanderen, is teeltautomatisering essentieel voor het bedrijf en de teeltmanagers. “Natuurlijk blijft menselijke controle van belang, maar de meerwaarde van computers en sensoren in de kas groeit voortdurend. Priva is voor ons een belangrijke partner in dat proces.”

The Grower Files
Onder de prikkelende titel 'The Grower Files' is Priva een videorubriek gestart, waarin aansprekende nationale en internationale telers hun visie geven op actuele onderwerpen in de (glas)tuinbouw. In deze videoberichten 'van de teler voor de teler', geven de ondernemers ook een interessant kijkje in hun bedrijfsfilosofie.


bron: Priva

Publicatiedatum: