Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Positief koopgedrag rond Franse Allerheiligen

Dit jaar organiseerde Marktspecialist Erwin Sneiders van Royal FloraHolland een studiereis met aanvoerders naar regio Lille en Parijs om zelf vast te stellen hoe de groot- en kleinhandel het koopgedrag van de Franse consument in deze periode evalueerde. Wat blijkt: Allerheiligen (dinsdag 1 november) viel dit jaar midden in het twee weken durende herfstverlof van de Fransen, waardoor vele consumenten een bezoek aan het kerkhof liever inruilden voor een vakantie.



Omzetstijging Allerheiligen
Desondanks noteerde Royal FloraHolland in week 42 en 43 (in vergelijking met de periode van Allerheiligen in Frankrijk vorig jaar) een stijging van de omzet van kamerplanten en snijbloemen met respectievelijk 9% en 12%. Deze groeicijfers zijn volledig in lijn met de stijgende prijsontwikkeling die we de afgelopen periode noteerden. Een trend waarbij de omzetstijging primair gestuwd wordt door de gunstige prijsontwikkeling en in mindere mate door het aantal verhandelde producten.



Groot aanbod veroorzaakt terugval van prijs
Tot de top 3 van producten die de Fransen kopen voor Allerheiligen behoren:
  • Potchrysant
  • Cyclamen
  • Calluna
Het aanbod aan chrysanten lag de afgelopen twee weken fors hoger vergeleken met vorig jaar (+28%), waardoor de prijs met bijna 1% is teruggelopen. De omzet ervan nam toe met 27%. De omzet van cyclamen daarentegen daalde met bijna 2%. Een gering afname van het aanbod (-0,5%) heeft uiteindelijk niet tot een toename van de prijs geleid. Die daalde met 1%. De Calluna noteerde in deze periode de op één na grootste omzetstijging binnen de categorie kamerplanten. Hier heeft het opvallend grote aanbod (+58%) een terugval van de prijs bewerkstelligd (-3%).



Bloemist heeft last van veel concurrentie
De Franse bloemist ondervond ook dit jaar weer de felle concurrentiestrijd van de supermarkt. Vrijwel alle retailers pakten uit met een extra aanbod van aantrekkelijke geprijsde potchrysanten. Maar ook straatverkopers pikken tijdens deze periode graag een graantje mee wat de bloemist als oneerlijke concurrentie ervaart. Al met al is de afnemende belangstelling van de consument veruit de grootste bedreiging voor de sierteeltomzet tijdens deze dagen. Net zoals algemene maatschappelijke ontwikkelingen zoals de groeiende populariteit van de crematie.



Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: