Omzetstijging Allerheiligen
Desondanks noteerde Royal FloraHolland in week 42 en 43 (in vergelijking met de periode van Allerheiligen in Frankrijk vorig jaar) een stijging van de omzet van kamerplanten en snijbloemen met respectievelijk 9% en 12%. Deze groeicijfers zijn volledig in lijn met de stijgende prijsontwikkeling die we de afgelopen periode noteerden. Een trend waarbij de omzetstijging primair gestuwd wordt door de gunstige prijsontwikkeling en in mindere mate door het aantal verhandelde producten.
Groot aanbod veroorzaakt terugval van prijs
Tot de top 3 van producten die de Fransen kopen voor Allerheiligen behoren:
- Potchrysant
- Cyclamen
- Calluna
Bloemist heeft last van veel concurrentie
De Franse bloemist ondervond ook dit jaar weer de felle concurrentiestrijd van de supermarkt. Vrijwel alle retailers pakten uit met een extra aanbod van aantrekkelijke geprijsde potchrysanten. Maar ook straatverkopers pikken tijdens deze periode graag een graantje mee wat de bloemist als oneerlijke concurrentie ervaart. Al met al is de afnemende belangstelling van de consument veruit de grootste bedreiging voor de sierteeltomzet tijdens deze dagen. Net zoals algemene maatschappelijke ontwikkelingen zoals de groeiende populariteit van de crematie.
Bron: Royal FloraHolland