Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Assortiment planten bij Britse bouwmarkt lijkt te verbeteren

In de herfst van 2016 organiseerde Royal FloraHolland een studiereis naar het Verenigd Koninkrijk. Meerdere kwekers vertrokken onder leiding van marktspecialist Josephine Klapwijk naar Milton Keynes en St Albans. U leest hier het verslag.

Op het reisprogramma stond onder andere een bezoek aan diverse tuincentra, bouwmarkten en supermarktketens.

Brexit-invloeden?
Van de naderende Brexit is nog weinig te merken in het Verenigd Koninkrijk. Volgens consumentencijfers kopen Britse consumenten nog net zoveel bloemen en planten als voor de bewuste 23 juni 2016, de dag van de Brexit. Ook op de winkelvloer zien we nog weinig terughoudendheid in koopgedrag. Alhoewel door de fluctuerende Britse pond de marges flink onder druk komen te staan, merkt alleen de oplettende consument dat er hier en daar een steel minder in een bos bloemen gaat tegen dezelfde verkoopprijs.



Minder schapruimte in Britse supermarkt
Het bloemen- en plantenschap heeft het zwaar rond deze tijd van het jaar. De winkelvloeroppervlakte die normaliter bestemd is voor de categorie bloemen en planten, moet nu grotendeels plaatsmaken voor chocolade, (Halloween)snoep en andere (kerst)feestartikelen die steeds eerder de winkels in komen. De eerste kerststerren zijn al gesignaleerd in de Britse supermarktketens, maar ook de boeketten met feestelijk glitter lonken al naar de consument. Dit in een periode waarin we net afscheid hebben genomen van de warme nazomer. De consumenten lijken begin oktober ook nog iets te vroeg te vinden.

Kwaliteitsverschillen
Wat kwaliteit betreft ziet het assortiment en de presentatie bij Marks&Spencer er het beste uit. Grote verrassing is supermarkt Tesco. Het assortiment leek de afgelopen jaren in het slop te zitten en viel kwalitatief nog wel eens tegen. Nu zien we heel duidelijk dat er keuzes zijn gemaakt. Met name de plantenhoek heeft hier zichtbaar van geprofiteerd: die mag weer gezien worden.

Het bloemen- en plantenschap van concurrent Morrisons heeft alweer twee jaar geleden een flinke make-over ondergaan. Het continueren van die nieuwe lijn lijkt niet in ieder filiaal goed te gaan. Zo zagen we (hele) oude producten en 's ochtends lege schappen bij het filiaal in Milton Keynes. Het filiaal in St Albans had juist weer verse producten en goed gevulde schappen. Positief aan het bloemenschap bij Morrisons is dat zij met speciale aanduidingen werken zoals 'Bouquet of the Week' 'In Season' of 'Signature Hand Tied bouquet', iets waar de Britse consument gevoelig voor is.



De bloemen- en plantenpresentaties bij Sainsbury's en Waitrose lijken weinig veranderd, met uitzondering van de verpakkingen (we zagen bijvoorbeeld kraftpapier). Grote tegenvaller was supermarkt Asda: veel lege plekken, rommelig en een weinig inspirerend plantenschap.

Qua producten zien we deze herfst veel gerbera, alstroemeria, zonnebloem, santini en (Britse) gladiolen naast de gebruikelijke roos, chrysant en lelie. Opvallend is dat we bij Tesco veel snijbloemen zagen die we normaliter eerder bij een bloemist zouden verwachten, zoals luxe avalanche rozen, snij-hortensia en snij-calla's. Qua planten zagen we de volgende producten in het supermarktassortiment: orchidee, potroos, bromelia, Kalanchoë, potchrysant, Spathiphyllum en Aechmea.

Assortiment Britse bouwmarkt beter verzorgd
De laatste jaren verloren de Britse bouwmarkten de plantencategorie een beetje uit het oog. Uiteraard levert de verkoop van bbq's meer op dan kamer- en tuinplanten. Hier komen, vooral in het voorjaar, meer consumenten op af. De laatste tijd viel de kwaliteit zo tegen dat de verkopen stagneerden. Oorzaak: te weinig omloopsnelheid en te veel producten bleven staan. Maar wanneer we nu de bouwmarkten bezoeken, zien we dat de plantenschappen er beter en verzorgder uitzien.

Volop Halloween en Kerst bij Britse tuincentra
Traditioneel gaat de herfst in het Verenigd Koninkrijk gepaard met Halloween. Met name de tuincentra hebben flink uitgepakt door typische herfstproducten en oranje bloeiende kamerplanten in griezelige sferen te presenteren. Herfstproducten zijn cyclaam, (bol)chrysant, winterviooltjes, Skimmia, Hebe en Calluna.



De tuincentra zijn druk bezig met de opbouw van de kerstafdeling. Hier offert men in veel gevallen het kamerplantendeel voor op. Dit deel was al niet zo groot, omdat Britse tuincentra van oudsher al meer aandacht besteden aan tuinplanten en harde materialen. Kamerplanten zijn slechts een klein onderdeel binnen het assortiment. De meeste tuincentra geven aan de strijd met de supermarkt op dit gebied niet aan te willen gaan. Een bedrijfsleider van een bezocht tuincentrum gaf een voorbeeld met de Phaleanopsis: "We sell 2 stem Phaleanopsis at £9,99 while supermarkets offer them for £3,99, it's a lost cause". Dit terwijl de tuincentra zich juist als plantenspecialist zouden moeten profileren.

Veel aandacht voor 'pot planting service'
Een opvallend verschil tussen de hoger en lager gesegmenteerde tuincentra is de aandacht voor de 'pot planting service'. Bijvoorbeeld Frosts, Dobbies en Van Hage adverteren uitgebreid met het laten opmaken van een plant in pot. Dit gebeurt nu meer dan in het verleden.

Er zijn maar weinig tuincentra die het kamerplantenschap presenteren zoals dit bedoeld is. Een mooi, kwalitatief goed en aantrekkelijk assortiment kamerplanten is alleen te vinden bij individuele hoog gesegmenteerde tuincentra zoals Frosts en Van Hage. Tuincentraketens kunnen hier nog veel van leren, met uitzondering van Dobbies. Die besteedt meer aandacht aan de kamerplanten. Ketens Wyevale en Notcutts zijn nog duidelijk zoekende. Het ontbreekt hier vaak aan inspiratie.

Wat kan de sierteelt doen?
Wat kunnen we doen om de Britse tuincentra te helpen de categorie kamerplanten naar een hoger niveau te tillen? Dat valt of staat met het koopgedrag van de Britse consument. Deze is van origine meer 'bloemen-minded' dan 'planten-minded'. Waarom? Een van de redenen is dat mensen vaak niet weten hoe ze een plant moeten verzorgen. Of welke voordelen een plant heeft ten opzichte van de grote hoeveelheid substituten waarmee men dagelijks wordt geconfronteerd.



Laat zien wat je in huis hebt
Volgens de bezochte tuincentra is de oplossing hiervoor simpel: "Tell consumers about the features and benefits of plants, like Health. For example the Air Purifying benefits of plants". Zo is de Aloë Vera momenteel het best lopende product bij tuincentra, omdat het personeel zelf informatie verstrekt over de helende werking van de plant. Een ander genoemd verbeterpunt is heldere verzorgingstips: 'When does it flower', 'How big/high is the plant going to be', 'When and how much water does it need'.

Het gebruik van iconen op labels is niet altijd handig; ze zijn niet uniform en de gemiddelde plant kopende consument snapt ze niet. Tenslotte is alles wat kunst, nep of bewerkt is 'not done' in het Verenigd Koninkrijk. Kortom, Nederlandse plantenkwekers en leveranciers: laat zien wat onze planten in huis hebben. If you got it, flaunt it!

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: