Het faillissement van de Zuid-Koreaanse rederij veroorzaakte veel logistieke problemen bij Nederlandse im- en exporteurs. Vorige maand dreven nog bijna 90 schepen van Hanjin ergens op zee. Aan boord stond een half miljoen zeecontainers. De waarde van de goederen aan boord werd geschat op 14 miljard dollar. Dankzij een noodkrediet kunnen deze schepen alsnog een haven binnenlopen om gelost te worden.


bron: Hanjin

EVO en Fenedex onderzochten onder aangesloten bedrijven de problemen die het faillissement veroorzaakte. Ook voor Nederlandse bedrijven was er veel onduidelijkheid over de locatie van de goederen, blijkt uit een persbericht van de organisaties. "Zo dobberden sommige schepen op zee met aan boord bederfelijke waar zoals melkproducten, een belangrijk Nederlands exportproduct. Veel bedrijven spreken van dubbele logistieke kosten vanwege vertragingen en de inzet van andere vervoermiddelen, zoals vrachtvliegtuigen. Zo moest een elektronicaconcern eenzelfde zending nogmaals per vliegtuig invliegen om lege schappen in de winkels te voorkomen. Ook zijn er bouwprojecten stilgelegd omdat essentiƫle onderdelen die niet opnieuw konden worden ingevlogen, nog op zee dreven. Tot slot zijn er nog steeds handels- en productiebedrijven, die nog niet bij hun lading kunnen omdat de containers nog op terminals staan."

Waar voor de Aziatische tak van de rederij nog gezocht wordt naar mogelijkheden voor een doorstart, gaat het licht bij de Europese vestigingen definitief uit. Dat betekent dat de zestig medewerkers van het kantoor in Rotterdam hun baan kwijtraken.