Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De marktpositie van het tuincentrum

Tuincentra zijn ontstaan uit de behoefte van de consument om planten voor in de tuin te kopen. Kwekers speelden hierop in en gingen hun eigen tuinplanten verkopen. In een later stadium verkochten ze er een aantal andere planten bij, om zo een breder assortiment te kunnen aanbieden. Daarna volgden gereedschap, kunstmest en andere tuinartikelen, gevolgd door kamerplanten tuinmeubelen, barbecues en nog veel meer. In Nederland wordt 37% van de kamerplanten gekocht in tuincentra. Maar ook in andere West Europese landen spelen tuincentra een belangrijke rol in de afzet van kamerplanten. Per land zijn de verschillen echter groot en vaak ingegeven door cultuur of gewoonte.



Tuincentra in verschillende landen
In de meeste landen zijn tuincentra nog winkels om producten voor de tuin te kopen. Tuincentra in het Verenigd Koninkrijk verkopen echter bijna uitsluitend tuinartikelen en daarbij af en toe kamerplanten. Het aandeel van de kamerplant komt in de totaalomzet niet boven de 5% uit. Ook zie je dat de centra voor de tuin zich verder ontwikkelen tot winkels waar een breed assortiment aan producten wordt verkocht voor in en rondom het huis. De nadruk komt steeds meer te liggen op het funshoppen. Naast een breed productenpakket is er ook vaak een restaurant voor de bezoeker aanwezig. Een ontwikkeling die je veel bij onze westerburen ziet is dat er veel tuincentraketens ontstaan die samenwerken op het gebied van bijvoorbeeld inkoop of marketing.

Zo blinkt Frankrijk uit door het grote aantal tuincentraketens. In Duitsland valt op dat er weinig ketens zijn. Veel tuincentra werken zelfstandig. Zo maken de kernlanden in ons afzetgebied elk hun eigen ontwikkeling door.

In veel landen in Oost-Europa zie je nauwelijks tuincentra. De tuincentra die er zijn, zijn voortgekomen uit de productie, maar hebben zich niet verder doorontwikkeld. De rol en functie van deze tuincentra wordt dan ook vaak overgenomen door de bouwmarkten. Vaak zijn het de ketens uit Frankrijk of Duitsland die de rol van tuincentra op zich hebben genomen als verlengstuk van de bouwmarkt.

Afzet kamerplanten in de tuincentra
In de kernlanden hebben de tuincentra een aandeel van 16% als het gaat om de afzet van kamerplanten. Dit aandeel staat onder druk. De laatste jaren krijgen tuincentra concurrentie van de supermarkten als het gaat om de verkoop van kamerplanten. En voor een cadeau in de vorm van een plant gaat de consument eerder naar de bloemist. Die maakt van het cadeau ook een echt cadeau in een mooie verpakking.

Het zwaartepunt van de verkoop in de tuincentra ligt bij het eigen gebruik van groene planten in het interieur. Bovendien wordt het assortiment in de tuincentra steeds breder waardoor de consument steeds moeilijker de keuze kan maken tussen planten en andere decoratiematerialen, die vaak eenvoudiger te verzorgen zijn.

In Oost-Europa hebben de tuincentra een marktaandeel van rond de 5%. Daar zijn het de bouwmarkten, supermarkten en de traditionele bloemist die het grootste gedeelte van de afzet voor hun rekening nemen.

Meer dan planten alleen
In Oost-Europa is er concurrentie vanuit de bouwmarkten en in het West-Europa ondervinden tuincentra concurrentie vanuit supermarkten en bloemisten. Daarnaast hebben tuincentra het moeilijk gehad door de economische crisis. Consumenten hadden minder te besteden, waardoor ze minder kochten bij de tuincentra.

Toch blijft het tuincentrum een afzetkanaal met veel potentie. De productgroep kamerplanten zal wel meer moeten doen om zich te onderscheiden binnen het totale aanbod van producten bij het tuincentrum. De vaste waarden in het aankooppatroon van consumenten vervagen namelijk steeds meer. De kunst is: hoe krijgen we kamerplanten binnen het tuincentrum op het juiste moment op de juiste plaats en in de juiste samenstelling, waardoor de consument over gaat tot aankopen?

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer