Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe sierteeltbeurs Floradecora in de steigers

Floradecora is de naam van de nieuwe beurs die tegelijkertijd met de Christmasworld plaats zal vinden in de Messe Frankfurt van 27 tot en met 30 januari 2017. Tijdens een persconferentie gisteren in de Historische Tuin van Aalsmeer presenteerde directrice van Christmasworld Eva Olbrich deze nieuwe beurs en de kansen die het zal bieden voor de sierteeltsector.


Eva Olbrich aan het woord in de oude veilingzaal

Christmasworld
Christmasworld is een van 's werelds grootste vakbeurzen voor seizoensgebonden en feestelijke decoraties. "De beurs combineert emotie en business en is niet alleen gericht op kerstdecoraties, maar ook op andere feestdagen zoals Pasen, Valentijnsdag etc.", zegt Olbrich. In de 2016 editie presenteerden 953 standhouders hun producten en ideeën op het gebied van decoratie en werd de beurs bezocht door 39.398 bezoekers. Het publiek bestond uit retailers, groothandelaren, tuincentra, bouwmarkten, bloemisten, shopping-center managers, interieur inrichting specialisten, ontwerpers en decorateurs. En deze kwamen niet alleen uit Duitsland; maar liefst 60 procent kwam uit het buitenland.

Floradecora
Tijdens Christmasworld 2016 presenteerde marketingbureau 2Dezign een display met daarin speciale decoraties van bloemen en planten ('design by modern nature’). Deze opzet opende de ogen van de organisatie en menig kweker. "Tegenwoordig wordt veel gecombineerd en is alles overal te verkrijgen. Je ziet al lang niet meer alleen maar schoenen in schoenenwinkels en kleding in kleding winkels. Kortom, de consument is op zoek naar gemak, ofwel het zogenaamde 'conveniënt shopping'. En dit geldt ook voor decoraties. Bloemen, planten en decoraties horen bij elkaar en een beurs met verse bloemen is daarom een goede toevoeging aan Christmasworld", aldus Olbrich.

Ook voor kwekers zal de beurs nieuwe handelswegen openen. "Ik ontmoet er zoveel nieuwe klanten"; "Ik inspireer hen, maar zij mij ook"; "Goede combinatie van bloemen en seizoensproducten"; enkele uitspraken van kwekers die vorig jaar hun producten presenteerden tijdens Christmasworld 2016.

In onderstaande video vertellen verschillende kwekers en handelaren (waaronder Siegfried Bunnik (Bunnik Freesia), Steef van Adrichem (Anco), Gertjan Telleman (Fresco Flowers), Jerry van Duijvenbode (Greenflor), Jan de Boer (Barendsen) e.a.) waarom deze beurs de moeite waard is:



Verder liet, volgens Jaap Kras, die samen met Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2Dezign, Olbrich adviseert betreffende de indeling en inhoud van Floradecora, Christmasworld goed zien dat kwekers geen planten of bloemen verkopen, maar een product met emotionele waarde. "We weten te weinig van de behoefte van de consument. En in de toekomst verwacht ik dat het testen op de behoeften van de consument van even groot belang zal zijn als het testen van planten en bloemen op houdbaarheid, ziekteresistentie, kleurbehoud etc."

Verkoop
Volgens Olbrich moet op Floradecora ook daadwerkelijk verkocht kunnen worden. "Het is belangrijk dat de bezoekers de producten direct kunnen bestellen, zowel in grote als in kleinere aantallen", zegt Olbrich. "En anders dan vele andere sierteelt beurzen vindt deze beurs niet plaats op de productielocaties zoals in Zuid America, Afrika of Nederland, maar in Duitsland, omdat de grootste consumentengroep zich hier bevindt en omdat we ons in het hart van Europa bevinden."


De beursvloer.

Andere layout stands
Floradecora zal plaatsvinden in Hall 11.1, en heeft een grootte van ongeveer 12.000 m2. De lay-out van de stands verschilt van reguliere beurzen omdat deze er van buiten er allemaal gelijk uitzien, ze verschillen alleen in grootte. "De standinrichting is natuurlijk aan de standhouders zelf, maar van buiten zijn alle gelijkwaardig." Belangrijk is dat de verse bloemen en planten centraal staan. Op verschillende tafels op de beursvloer zullen dezelfde productsoorten van verschillende kwekers tezamen gepresenteerd worden. "Als een koper bijvoorbeeld zoekt naar witte rozen, dan vindt deze koper het hele assortiment van witte rozen van de verschillende kwekers op een display tafel tussen de stands. Aan elke vaas van elke roos hangt een label met daarop de naam van de variëteit, de bloeiperiode, de beschikbare kwantiteit, de naam van de standhouder en het stand nummer. "We brengen eerst de schoonheid van de verse bloemen en planten onder de aandacht van de bezoekers, daarna begeleiden we de kopers naar de aanbieders en kwekers." De beursorganisatie zal de tafels indelen en zal de verantwoording dragen voor het bijhouden en op tijd vervangen van de bloemen/planten.



Op het linker plaatje de display tafels met dezelfde bloemensoort van verschillende kwekers en op het rechter plaatje een voorbeeld van een stand. Het uiterlijk is hetzelfde als de andere stands, maar de inrichting is naar gelang van de standhouder.

Doelgroep

De doelgroep qua bezoekers zijn supermarkten, discountwinkels, meubelzaken, restaurants, hotels, winkelcentra, marketing afdelingen, organisatoren van evenementen, decorateurs, tuincentra, kooplieden doe-het-zelf winkels, groothandelaren en bloemisten. De standhouders zullen onder andere bestaan uit kwekers, bloemisterijen, groothandelaren, importeurs/exporteurs, verkoop collectieven en coöperaties, veilingmeesters, verpakking en logistiek bedrijven. Volgens Olbrich heeft de beurshal plaats voor 80 tot 85 stands, maar dit jaar hoopt ze 40 tot 45 stands vol te krijgen om de koper een zo goed mogelijk overzicht van alle variëteiten te kunnen tonen. Op het moment hebben meer dan 30 bekende namen zich opgegeven voor de beurs, waaronder Barendsen, Dümmen Orange, FleuraMetz, Your Lily, Lisianthus, PT-Creations, Royal Flora Holland, Smithers-Oasis and van der Lugt Lisianthus. "Met Floradecora geven we deze bedrijven de mogelijkheid nieuwe verkoop paden te ontdekken en te bewandelen", zegt Olbrich.


Rudi Tuinman van 2Design.

Surprise Surprise
Ook dit jaar zullen Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2Design weer een speciale presentatie laten zien en het thema van dit jaar is Surprise Surprise. Ze zullen met de producten van de standhouders van Christmasworld decoraties maken, gecombineerd met verse planten en bloemen. Het doel is om de aandacht van de consument te trekken met deze 'onverwachte' display. Ook hier zijn alle producten gelabeld met naam van de standhouder en standnummer.

Vorig jaar was het thema design 'by modern nature'. Hier voor de decoraties in dit thema hadden zij 25.000 snijbloemen en 2.000 potplanten gebruikt. Dit jaar zullen er weer veel planten en bloemen gebruikt worden en zullen de bezoekers verrast worden door de innovatieve ideeën met betrekking tot seizoensgebonden decoraties.


Cordelia von Gymnich over Paperworld en Creativeworld.

Paperworld en Creativeworld
Tijdens de persconferentie werden Paperworld en Creativeworld ook nog even aangestipt door Cordelia von Gymnich, Vice President Paperworld & Creativeworld. Deze twee beurzen zullen ook tegelijkertijd met Christmasworld en Floradecora plaats vinden. Volgens Olbrich hebben deze beurzen met elkaar gemeen dat ze ingaan om hedendaagse en seizoensgebonden trends. "15 tot 20 procent van de bezoekers bezoekt ook de andere beurzen."

Voor meer informatie
Messe Frankfurt
Katrin Westermeyr
Tel. +49 69 7575-6893
Katrin.westermeyr@messefrankfurt.com
www.messefrankfurt.com