Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philips timmert aan de weg met 'Ambassador Projects'

De Russen helpen aan LED

Gevraagd naar de mogelijkheden van LED op de Russische kwekerij, spreekt Wim Steeghs, LED specialist bij Philips, van een "uitdagende markt met enorme kansen". Hij overziet de activiteiten in Centraal en Oost-Europa, gebieden waar Philips grote mogelijkheden ziet. Om het enorme potentieel, die de Russische markt biedt, aan te boren, heeft Philips diens team Rusland onlangs uitgebreid met een nieuwe 'Key Account Manager'.


Maciej Krol, Alisa Shlyuykova (de nieuwe Key Account Manager) en Wim Steeghs van Philips, op de FlowersExpo Moscow.

Argwaan
Wereldwijd vinden Leds steeds vaker ingang in de tuinbouw. In Rusland - maar ook in de meeste andere landen - zijn hogedruk natriumlampen nog altijd de standaard. Toch hebben ook de Russische kwekers de LED aan de horizon gezien en is men nieuwsgierig naar de zin en onzin ervan. "Zo is het gerucht dat Leds niet rendabel zouden zijn hardnekkig", aldus Steeghs. "Deze geruchten zijn de wereld in geholpen door toedoen van enkele beunhazen, die niet de juiste know-how in huis hadden. Die geen of te weinig verstand hadden van het matchen van de juiste hardware met gedegen plantenkennis. Daarom is er argwaan. Maar de voordelen van Leds zijn onmiskenbaar, en mede daarom staan wij nu al enkele jaren op rij op de FlowerExpo, hier in Moskou."

Ambassador Projects

Om deze argwaan weg te nemen en de voordelen van LEDs boven standaard assimilatiebelichting te bewijzen, is Philips in Rusland gestart met een aantal zogeheten 'Ambassador Projects'. Dat wil zeggen dat Philips, na installatie van Leds op een kwekerij, de kweker tijdens de teelt actief begeleidt. In Krasnodar draait al een dergelijk project met een komkommer teler; op sierteeltgebied worden nog partners gezocht. "Contacten zijn er wel en ook hier op de beurs hebben we verschillende kwekers gesproken. Maar we moeten geduld hebben: het is belangrijk van te voren goed vast te stellen in hoeverre een kweker daadwerkelijk bereid is mee te werken, in staat is goed met de apparatuur om te gaan en of hij, uiteraard, aan het eind van de rit kan betalen."

Uitdaging
Dat laatste is een 'dingetje', weet Steeghs. "LED belichting is een investering die zich al na 2 tot 4 jaar terugbetaalt, maar het is desalniettemin een flinke investering. En het rond krijgen van financiering lijkt in Rusland vaak niet eenvoudig."

Uitbreiding team Rusland

Philips pakt projecten op LED gebied doorgaans gedrieƫn aan: een accountmanager, een engineer en een teeltspecialist. Op veel landen heeft Philips een dergelijke 'triangle' zitten, maar tot voor kort nog niet op Rusland. Daarom is een nieuwe 'Key Account Manager' aangetrokken: Alisa Shlyuykova. Alisa studeerde aan de Universiteit van Wageningen en heeft reeds verschillende projecten in Nederland, Belgiƫ, andere Europese landen en zelfs in Rusland begeleid.

Voor meer informatie:
Philips
Wim Steeghs
Email: wim.steeghs@philips.com
www.philips.com/horti