
Maciej Krol, Alisa Shlyuykova (de nieuwe Key Account Manager) en Wim Steeghs van Philips, op de FlowersExpo Moscow.
Argwaan
Wereldwijd vinden Leds steeds vaker ingang in de tuinbouw. In Rusland - maar ook in de meeste andere landen - zijn hogedruk natriumlampen nog altijd de standaard. Toch hebben ook de Russische kwekers de LED aan de horizon gezien en is men nieuwsgierig naar de zin en onzin ervan. "Zo is het gerucht dat Leds niet rendabel zouden zijn hardnekkig", aldus Steeghs. "Deze geruchten zijn de wereld in geholpen door toedoen van enkele beunhazen, die niet de juiste know-how in huis hadden. Die geen of te weinig verstand hadden van het matchen van de juiste hardware met gedegen plantenkennis. Daarom is er argwaan. Maar de voordelen van Leds zijn onmiskenbaar, en mede daarom staan wij nu al enkele jaren op rij op de FlowerExpo, hier in Moskou."
Ambassador Projects
Om deze argwaan weg te nemen en de voordelen van LEDs boven standaard assimilatiebelichting te bewijzen, is Philips in Rusland gestart met een aantal zogeheten 'Ambassador Projects'. Dat wil zeggen dat Philips, na installatie van Leds op een kwekerij, de kweker tijdens de teelt actief begeleidt. In Krasnodar draait al een dergelijk project met een komkommer teler; op sierteeltgebied worden nog partners gezocht. "Contacten zijn er wel en ook hier op de beurs hebben we verschillende kwekers gesproken. Maar we moeten geduld hebben: het is belangrijk van te voren goed vast te stellen in hoeverre een kweker daadwerkelijk bereid is mee te werken, in staat is goed met de apparatuur om te gaan en of hij, uiteraard, aan het eind van de rit kan betalen."
Uitdaging
Dat laatste is een 'dingetje', weet Steeghs. "LED belichting is een investering die zich al na 2 tot 4 jaar terugbetaalt, maar het is desalniettemin een flinke investering. En het rond krijgen van financiering lijkt in Rusland vaak niet eenvoudig."
Uitbreiding team Rusland
Philips pakt projecten op LED gebied doorgaans gedrieën aan: een accountmanager, een engineer en een teeltspecialist. Op veel landen heeft Philips een dergelijke 'triangle' zitten, maar tot voor kort nog niet op Rusland. Daarom is een nieuwe 'Key Account Manager' aangetrokken: Alisa Shlyuykova. Alisa studeerde aan de Universiteit van Wageningen en heeft reeds verschillende projecten in Nederland, België, andere Europese landen en zelfs in Rusland begeleid.
Voor meer informatie:

Wim Steeghs
Email: wim.steeghs@philips.com
www.philips.com/horti