Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sheila Mahmood, Royal FloraHolland;

Wereldwijde chrysantenmarkt in kaart gebracht

Nederland is marktleider qua export van chrysanten. In 2015 werd er voor 250 miljoen euro chrysanten geëxporteerd. Colombia is het tweede grootste exportland met 162 miljoen euro exportwaarde. In dit artikel een uitgebreidere uitleg door marktspecialist Sheila Mahmood van Royal FloraHolland. Samen met chrysantenveredelaars is de productie van chrysanten in kaart gebracht.

Nederlandse kwekers produceren de meeste chrysanten in Europa. Daarnaast blinkt ons land uit in kennis en veredeling van chrysanten. En dat is erg belangrijk bij chrysant, waar je voldoende teeltkennis nodig hebt voor de teelt. Sheila: "Er zijn hier veel kennispartners. Onze kwekers hebben de hoogste productie effectiviteit, wat inhoudt dat ze het hoogste aantal stelen per vierkante meter produceren."



Veel Europese landen telen chrysanten, maar vaak niet jaarrond, zoals in Nederland. Italië staat op nummer twee qua productie, gevolgd door Polen en Turkije/Duitsland op plek 4. In Nederland is een ontwikkeling gaande van ontwikkeling in schaalgroei. "Het wordt steeds professioneler. De kleine kwekers vallen af en de grote bedrijven worden alleen maar groter."

Jaarrond verkrijgbaar
De meeste Europese landen richten zich op seizoensteelt. Er wordt één keer per jaar geteeld, waarbij men inspeelt op de vraag tijdens Allerheiligen. Op deze dag in november worden de doden herdacht bij de graven. Landen die zich richten op seizoensteelt zijn: Duitsland, Griekenland, Italië, Polen, Hongarije en Rusland. Inmiddels is de chrysant jaarrond verkrijgbaar in supermarkten. Chrysanten worden steeds meer als boeketbloem gekocht door de consument.

De productie van chrysanten is in de meeste Europese landen stabiel. Alleen in Rusland wordt een lichte groei verwacht, omdat het land steeds meer zelfvoorzienend wil zijn. "Er is weinig teeltkennis daar. Er zit wel beter management aan te komen, waardoor de productie toeneemt." Het productieareaal in Griekenland en Frankrijk gaat de komende jaren dalen. De overgebleven bedrijven investeren niet meer in professionalisering.

Grootste areaal in India
Wereldwijd gezien zijn China en India de grootste producent van chrysanten. In Azië worden gemiddeld 5,6 miljard stelen geteeld op totaal 31.900 ha. Het grootste areaal staat in India, gevolgd door China. Echter, de productiviteit is laag en niet al het productieareaal wordt volledig benut. Groeimarkten zijn China, India en Vietnam. Vooral tros- en pluischrysanten worden op de Aziatische markt geteeld.

Chrysant staat in China en Japan symbool voor edelheid en bloem van het koninkrijk. Ze worden hier gebruikt als grafbloem in wit en geel; dit is ook het symbool van verdriet. Het grootste areaal staat in India is Andhira Pradesh (6.140 ha). Er worden meer dan 33 soorten chrysanten geteeld in India. In dit land wordt de chrysant vaak gebruikt in bloemenslingers bij het welkom heten van mensen of bij religieuze doeleinden.

Export chrysanten vooral naar Engeland
Nederland is de grootste handelspartner in de wereld en daarmee ook het grootste exportland van chrysanten met op jaarbasis 250 miljoen euro. Ze worden vooral naar Engeland, Duitsland, Rusland en Polen geëxporteerd. De export naar Rusland is in 2015 met 50 procent afgenomen door de importstop. Colombia is het tweede exportland wereldwijd met op jaarbasis 162 miljoen euro. De chrysanten worden hier vooral naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Maleisië staat op nummer 3 qua exportpartner met op jaarbasis 58 miljoen euro chrysanten. Vrijwel de complete export gaat vanaf hier naar Japan.

Imago verandering
Hoe staat het ervoor met het imago van de chrysant? "Het imago verandert vanwege de diversiteit aan soorten, kleuren en gebruik in boeketten. De chrysantenkwekers doen veel aan promotie via organisaties als Just Chrysanthemum. Ook Producttafel Chrysant helpt mee om de chrysant te promoten en positief onder de aandacht te brengen."

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: