Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britten blijven gewoon bloemen en planten kopen na Brexit

Britse consumenten kopen twee maanden na de uitslag van het referendum in het Verenigd Koninkrijk nog evenveel bloemen en planten als voorheen. Van de tijdelijke dip die kort na 23 juni 2016 optrad, is twee maanden later niets meer te zien.



Royal FloraHolland meet sinds de uitslag van het referendum in het Verenigd Koninkrijk wat de gevolgen daarvan zijn voor consumentenbestedingen. Uit deze metingen blijkt dat er vooralsnog geen grote veranderingen zijn. De klanten van Royal FloraHolland kopen precies op dezelfde manier in. Ook de klanten die de Britse markt bedienen. Wel kunnen er in individuele gevallen veranderingen zijn die niet in de meting van Royal FloraHolland zichtbaar zijn.

Bloemen en planten worden in het Verenigd Koninkrijk vooral via de supermarkt verkocht. In de schappen van Tesco, Asda, Aldi en Lidl zijn geen veranderingen waar te nemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De supermarkten verkopen nog steeds dezelfde soorten en hoeveelheden bloemen en planten.

Invloed koersdaling
De koersdaling van het Britse Pond blijft een belangrijke factor. Britse bloemenverkopers hanteren ondanks een duurdere inkoop dezelfde verkoopprijs. Men voorkomt zo, ten koste van de eigen winstmarges, dat de verkoop daalt. Op den duur kan deze aanpak onder druk komen te staan.

De VGB publiceerde onlangs dat de exportmarkt in verband met de dalende koers van het pond stagneert. De brancheorganisatie baseert zich op exportcijfers (floridata). Royal FloraHolland volgt ook deze ontwikkelingen nauwgezet, maar ziet die vooralsnog niet terug in de cijfers over de consumentenbestedingen.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: