Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Hoogste uurtarieven combineren met de laagste arbeidskosten”

Tholen - Vorig jaar bespaarde de eerste tomatenteler ruim 25% op zijn arbeidskosten door het verloningssysteem binnen de kwekerij grondig te herzien. Dat deed hij met het RGGS-systeem van Custo & Partners. Dit jaar is het klantenbestand van het bedrijf verder uitgebreid en zijn ze gaan samenwerken met accountants- en belastingadvieskantoor Van Oppen + Partners.

Willem Verwoerd trok afgelopen najaar flink de aandacht met zijn verloningssysteem RGGS. Vanuit de totale arbeidshoeveelheid in een seizoen wordt berekend hoeveel een werknemer bijdraagt hieraan. Als dat bovengemiddeld is in kwaliteit en kwantiteit, krijgt de werknemer ook bovengemiddeld uitgekeerd. Dankzij dit bonus-systeem worden werknemers volgens Verwoerd beter gemotiveerd, is er minder verloop binnen het teeltjaar met oog voor kwaliteit en is de werkgever in totaal minder geld aan totale arbeidskosten kwijt.
 
Meer telers
Vorig jaar was De Bakker Westland de eerste teler die met het RGGS-systeem ging werken. Het liep op tot een besparing van meer dan 20% op zijn arbeidskosten. "Terwijl zijn uurtarieven hoger liggen dan bij andere bedrijven", vertelt Verwoerd. Met andere woorden de kwaliteit van een uur arbeid ging omhoog "Dat ging rond in de sector. Nu komt er meer aandacht voor het systeem." Dit jaar volgden nog een aantal groententelers. Volgend jaar volgen de eerste paprikatelers. "Je merkt dat in de sierteelt de arbeidsregistratie soms nog summier is. Eenmaal afgestemd in de RGGS methodiek laten de eerste projecten mooie resultaten zien. Voor het RGGS-systeem moet je kunnen werken met zuivere data. We zijn nu bezig met een rozenkweker. Ook hier is men aan de voorkant bezig om de padregistratie eerst goed op orde te krijgen voordat we met het systeem kunnen werken."


Het Custo team. Vlnr Gerard Flinterman, Maaike Vreeswijk, Martin Vreeswijk, Anita Mesman en Willem Verwoerd

Niet alleen het klantenbestand breidt uit bij Custo & Partners. De activiteiten breiden ook uit naar onder andere managementondersteuning. "Dat groeit natuurlijk door vanuit het RGGS-systeem. Je bent als teler bezig met de bedrijfsvoering. Het kan interessant zijn eens een buitenstaander objectief naar de gang van zaken te laten kijken. "En er is meer. Sinds dit jaar is Custo & Partners samen gaan werken met accountans- en belastingadvieskantoor Van Oppen + Partners uit Kwintsheul. Zij kunnen uitzendbureaus helpen met het systeem. "Ook uitzendbureaus moeten met het systeem kunnen werken", vertelt Maaike Vreeswijk, die dankzij de samenwerking met Van Oppen nu ook bij Custo actief is. "De loonstroken zien er nou eenmaal iets anders uit met de variabele salarissen. Daar kunnen we vanuit Van Oppen ondersteuning bij bieden." Hiermee sluit de keten zich en kunnen we aan de achterkant de administratie adviseren met loonstroken refererend aan wet en regelgeving.

De uitzendbureaus spelen nog een belangrijke rol bij het RGGS-systeem. "Doordat het mogelijk is voor werknemers om meer te verdienen als ze hun werk goed en nauwkeurig doen, kan men zich nu onderscheiden door volgens de RGGS methode te leveren. Uitzendbureaus worden hiermee getriggerd om goed naar hun wervings- en selectieapparaat te kijken. Indien doelstellingen niet worden gehaald, is er volgens deze methode ook weinig te verdienen voor het uitzendbureau. De uiteindelijke doelstellingen zijn: 1 een win voor de teler door verbeteringen in kostprijs en kwaliteit 2 een win voor het uitzendbureau dankzij een beter tarief door prestatie en 3 een win voor de uitzendkracht dankzij een hoger loon door beter presteren. Dit wordt tot nu toe in alle projecten gerealiseerd. We praten dan ook niet meer over klant en leverancier, maar over strategische samenwerking binnen RGG. Het uitzendbureau is immers betrokken bij uw teeltresultaat."
 

Benieuwd naar de mogelijkheden? In september organiseert Custo & Partners samen met Hortimax een seminar over Data: Het Nieuwe Goud. 


Voor meer informatie: 
Custo&Partners
mail@custo-advies.nl
custo-advies.nl
Publicatiedatum: