Voor Royal FloraHolland zijn er vier kernlanden: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Opmerkelijk feit uit het Nederlandse landenrapport is dat Nederlandse consumenten van deze vier landen het minst blijken uit te geven aan sierteelt. Wellicht komt dat doordat onze bevolking meer vergrijst en minder hard groeit dan in de andere landen.
Concurrentie op cadeaumarkt
Bloemen en planten hebben in ons land veel concurrentie van cosmetica en de cadeaubon als geschenk. De cadeaumarkt is vooral belangrijk voor snijbloemen, voor planten minder. Het populairst binnen de snijbloemen zijn de gemengde boeketten. Ze delen deze eerste plaats met rozen in een monobos. De bekendheid, het imago en de favorieten onder de snijbloemen worden in het rapport nader toegelicht.
Onder planten zijn de groene kamerplanten het meest populair. Ruim driekwart van de kamerplanten is voor eigen gebruik, bij snijbloemen is dit ruim de helft.
Groen legt het af
Uit bronnen van Royal FloraHolland en marktonderzoeksbureau GfK is een jaarlijkse gestage daling te zien in de plantenafzet bij tuincentra. Oorzaak van deze daling is te wijten aan de afname van groen in Nederlandse tuinen. Nieuwbouwhuizen hebben kleinere tuinen. Bestaande tuinen worden betegeld of als opslagruimte gebruikt. Daardoor neemt het aantal aankopen van tuinplanten af.
Er komt wel steeds meer vraag naar compacte, kant-en-klare en instant effectieve tuinoplossingen. De totale tuinmarkt (inclusief niet-levende materialen) was in 2014 zo'n €3,2 miljard. Dit is ten opzichte van 2013 een stijging van 8%. Hiervan bestond €378 miljoen uit tuinplanten, een daling met maar liefst 12% ten opzichte van 2013. De belangrijkste reden hiervoor is de vermindering van het aantal verkochte artikelen.
Welke afzetkanalen zijn populair?
Er wordt veel gevarieerd tussen aankoopkanalen. Bloemisten zijn de marktleiders in de verkoop van snijbloemen. Ook heeft de bloemist het grootste aandeel in het aantal aankopen en in de totale marktomzet. Twee op de drie consumenten koopt er geregeld. Slechts 18% koopt (bijna) altijd snijbloemen bij de bloemist.
Op de vraag of internet een gedegen concurrentie is voor de bloemist, geeft de Consumententracker van Royal FloraHolland antwoord. Met 4% is het aandeel in omzet van 2015 van webshops van bloemen en planten bijna het laagst van alle afzetkanalen. Bloemisten staan bovenaan met 49%. Daarentegen geeft de Nederlandse consument per aankoop het meeste uit met een online aankoop van bloemen en/of planten.
Er zijn in Nederland ongeveer 3.300 bloemisten. In het rapport staan enkele inzichten over het afzetaandeel van de bloemisten genoemd:
- In het cadeausegment is het aandeel van de bloemist het hoogst. Voor eigen gebruik is er concurrentie met de supermarkt; veroorzaakt door prijs en gemak.
- Nederlandse supermarkten concurreren vooral op prijs.
- De bloemist onderscheidt zich op kwaliteit en breed assortiment ten opzichte van de supermarkt.
- Ongeveer 50% van de omzet bestaat uit snijbloemen, 25% uit planten, 25% uit overige producten.
- Er zijn vrijwel geen bloemistenketens in Nederland.
- De bedrijvenmarkt is door de crisis ingestort, maar voor het hogere segment is dit nog steeds wel ongeveer de helft van de omzet.
Het landenrapport Facts & Figures Nederland is tegen betaling beschikbaar in het Nederlands en in het Engels. Klik hier om te bestellen.