Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belastingdienst controleert actief de sectorindeling, ook in de Flowers & Food!

Momenteel controleert de Belastingdienst actief de sectorindeling van werkgevers. Volgens de Belastingdienst is het namelijk mogelijk dat een werkgever een andere sector opgeeft dan de sector die bij de Belastingdienst geregistreerd staat. Ook onze ervaring is dat werkgevers niet altijd de juiste sector in de administratie verwerken. Maar ook dat een werkgever in een onjuiste sector is ingedeeld. Met als gevolg dat te weinig of te veel premie wordt betaald. Ook in de Flowers & Food sector.

Wat houdt de sectorindeling precies in?
Iedere onderneming die personeel in dienst heeft, wordt door de Belastingdienst ingedeeld in een sector. Het uitgangspunt hierbij is dat werkgevers die dezelfde werkzaamheden verrichten bij dezelfde sector dienen te zijn aangesloten. Eén van de gevolgen van deze sectorindeling is dat de hoogte van een aantal premies die de werkgever moet betalen hiervan afhankelijk is. Het gaat dan om de premies ter dekking van het risico op werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. In 2016 variëren de premies tussen de 0,00% en 17,83%.

De sectorindeling is niet altijd juist
In de praktijk wordt de indeling veelal vastgesteld aan de hand van de omschrijving van de activiteiten zoals die bij de Kamer van Koophandel zijn geregistreerd. Deze omschrijving is vaak te summier om de activiteiten van een onderneming goed op waarde te kunnen schatten en hier vervolgens een juiste sector aan te kunnen koppelen. Flowers & Food bedrijven behoren niet automatisch tot dezelfde sector. Afhankelijk van de soort activiteiten, dient uw organisatie bijvoorbeeld te zijn ingedeeld in de sector ‘groothandel’, ‘algemene industrie’, ‘detailhandel’ of ‘agrarisch bedrijf’. En zo zijn er nog enkele sectoren die van toepassing kunnen zijn. Binnen de sector ‘agrarisch bedrijf’ geldt bovendien een hoge en een lage premie. In dat geval moet per werknemer worden beoordeeld of de hoge of lage premie verschuldigd is.

Los van bovenstaande kunnen ook andere situaties ervoor zorgen dat de huidige sectorindeling niet meer juist is. Bijvoorbeeld vanwege een fusie of splitsing, een wijziging van werkzaamheden of het afstoten van een deel van de ondernemersactiviteiten. Ook is het mogelijk om als groep/concern bij één sector aan te sluiten.

Gevolg onjuiste sectorindeling
Het gevolg van een onjuiste sectorindeling kan zijn dat de werkgever te veel premie betaalt. Controleer daarom of de Belastingdienst uw onderneming juist heeft ingedeeld. De sectorindeling kunt u terugvinden op de jaarlijks te ontvangen beschikking gedifferentieerde premie Whk. Klopt deze indeling? Of verricht uw onderneming (inmiddels) activiteiten die een aansluiting bij een andere, wellicht goedkopere, sector rechtvaardigen? Een overzicht van alle sectoren, ter vergelijking, kunt u vinden op de website van de Belastingdienst (tabel Premie Sectorfonds 2016).

Wat te doen bij een onjuiste sectorindeling?
Als een onderneming in een verkeerde sector is ingedeeld, is het niet zomaar toegestaan om een andere sector toe te passen. Hiervoor is eerst toestemming nodig van de Belastingdienst. Nadat de Belastingdienst deze toestemming schriftelijk heeft gegeven, mag de sector worden gewijzigd. Sterker, de sector moet dan worden gewijzigd. De Belastingdienst zal, voordat toestemming wordt verleend, eerst willen onderzoeken of ze een onderneming ten onrechte in een sector hebben ingedeeld. Houd in deze trajecten daarom rekening met een bedrijfsbezoek.

Risico op naheffing? Of juist een kans op een teruggaaf?
De Belastingdienst controleert momenteel of ondernemingen zonder toestemming een andere sector opgeven. Het gevolg hiervan is dat de betreffende onderneming te weinig of teveel premie betaalt. Als blijkt dat teveel premie is betaald, dan kan een onderneming de teveel betaalde premie, althans van de laatste 5 jaar, alsnog claimen.

Wanneer de Belastingdienst bij een controle constateert dat te weinig premie is betaald, zal een naheffingsaanslag worden opgelegd. De Belastingdienst kan dan ook over 5 jaren naheffen. Ook heeft de Belastingdienst de mogelijkheid om een boete op te leggen. Wordt er te weinig premie betaald? Pas dan alsnog de juiste premie toe, mede om het risico op een boete te voorkomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hannah Dias van BDO via 070-3380722 of hannah.dias@bdo.nl.

Publicatiedatum: