Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harrie Groenbroek, Groenbroek Advies;

Retailsafari brengt kweker, exporteur en retail bij elkaar

Tholen - “Als kweker moet je jezelf steeds meer profileren. Het is de exporteur die het product bij een tuincentrum of bouwmarkt in het schap krijgt, maar van hem krijgt de kweker weinig feedback. Het gaat praktisch altijd alleen maar over prijzen. Als de kweker zelf bij de klanten van de exporteur gaat kijken, kan hij met hem meepraten. Dan kweek je wederzijds begrip en kun je beter samen brainstormen over wat er misschien beter kan of waar er mogelijkheden liggen.”



Dat vertelt Harrie Groenbroek, gevraagd naar het idee achter de ‘retail safari’s’ naar Duitsland. Eens in de zoveel tijd organiseert hij een eendaagse reis naar Duitsland of Frankrijk, verzamelt een groep ondernemers uit de groensector bij elkaar en plant een dag vol bezoeken aan enkele grote spelers in ’s lands retailsector. Afgelopen woensdag vond een editie plaats en donderdag a.s. volgt alweer de volgende, ditmaal weer naar Frankrijk.

“Van te voren inventariseer ik naar de wensen van de deelnemers. Vervolgens stuur ik hen het programma en voeg een lijstje bij met tips en vragen, die de deelnemers bij de betreffende bezoeken in het achterhoofd kunnen houden. Op de dag zelf beginnen we dan bij de Cash&Carry van Landgard, want die is ’s ochtends vroeg al open. Vervolgens maken we een rondje langs vestigingen van de grote tuincentra- en bouwmarkt ketens. Bij 3 of 4 bedrijven regel ik dan ook een ontmoeting met iemand van het bedrijf, die kan vertellen over de gang van zaken en vragen kan beantwoorden.”

Een klein groepje van een man of 7 – 8 heeft Harries voorkeur. “Ik moet natuurlijk wel kwaliteit kunnen leveren en met een grote groep gaat dat moeilijker. Bovendien kom je lastiger binnen. Een grote groep kan intimiderend werken en Duitse bedrijven zijn wat dat betreft toch ook anders dan Nederlandse. Schuchterder, meer hiërarchisch. Daarnaast: zo’n klein groepje maakt ook dat het ijs zogezegd snel is gebroken en men al na een paar bezoeken in gesprek gaat en ervaring deelt. Je kunt ook op eigen houtje gaan kijken natuurlijk, maar juist van het samen delen, steek je veel op. Ik zou het overigens wel vaker willen organiseren”, vervolgt Harrie, “want ik moest ook nu weer een aantal mensen teleurstellen. De opzet wordt gewaardeerd, merk ik aan de toenemende belangstelling.”

Beleving
Eerst gingen vooral boomkwekers mee, maar nu ook vaker plantenkwekers. Plantenkwekers zijn naar mijn idee over het algemeen nog onbekender met wat er na de exporteur met het product gebeurt. “Toen we bij een van de tuincentra over de vloer waren, schoot een van de deelnemers een consument aan. Die had twee planten in het karretje en hij vroeg hem wat hij dacht dat die kosten. Geen idee, was het antwoord. Het besef dat het niet alleen over de centen gaat is er vaak wel, maar kennen ze niet uit eigen ervaring. Je zag gewoon de verbazing op de gezichten – erg leuk om te zien.”

Voor meer informatie:
Groenbroek Advies
Harrie Groenbroek
Bedrijfskundig adviseur
Oudendijk 154
3319 AG Dordrecht
T: 0786451324
M: 0631783716
E: info@groenbroekadvies.nl
www.groenbroekadvies.nl