Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Jenny Tsai, Kevin International:
Keniaanse bloemen vinden hun weg naar China
China is een grote markt met veel potentie voor geïmporteerde bloemen, ook voor de Keniaanse. Taal, cultuur, regelgeving en onbekendheid met rechtstreekse levering maken het echter een uitdaging en weerhouden kwekers er vaak van deze markt te betreden. Om deze reden besloot Jenny Tsai, zelf Chinese en nu al bijna vier jaar in Kenia woonachtig, om Keniaanse kwekers te gaan ondersteunen in het verkennen van de mogelijkheden. Zij en haar zakelijke partner Kevin begonnen het bedrijf Kevin International, dat Keniaanse bloemen inkoopt en deze naar China exporteert. En het gaat uitstekend: "De vraag vanuit China is enorm. We doen dit nu iets meer dan een jaar en iedere maand gaat het totale volume met zo'n 15 procent omhoog."
Jenny Tsai op de Hortiflorexpo IPM Beijing in China, die plaatsvond van 11-13 mei.
Toenemende vraag
De vraag naar Keniaanse bloemen stijgt snel. Volgens Jenny waren er in het begin niet veel mensen bekend met Keniaanse bloemen maar de populariteit is significant toegenomen. "China produceert zelf een enorme hoeveelheid bloemen, maar de consument zoekt ook naar nieuwigheden. Omdat wij de markt kennen hebben wij een idee welke varieteiten, kleuren en vormen de voorkeur hebben. Kenia kan in elk geval voor een deel deze bloemen jaarrond bieden, en wel van hoge kwaliteit." Momenteel exporteert Kevin International bloemen van zo’n 20 tot 30 Keniaanse kwekerijen.
De stand van Kevin International bij de Hortiflorexpo IPM Beijing in China.
Gunstig voor Keniaanse kweker
Volgens Jenny kan export van bloemen naar China via een tussenpersoon op verschillende manieren voordelig zijn voor Keniaanse kwekers. "Om te beginnen willen Chinese distributeurs verschillende variëteiten; hoe meer, hoe beter. Voor een enkele kweker is het moeilijk om een dergelijk groot assortiment aan te bieden. Wij, de tussenpersoon, kunnen een volledig assortiment opstellen en in één keer voor alle klanten verzenden. Ten tweede hebben we een goede relatie met zowel Keniaanse als Chinese vrachtagenten; in China kunnen we zonder uitzondering binnen twee uur een douanecontrole rond hebben. Ten derde kampen wij niet met een taalbarrière. Als er klachten zijn sturen we deze door naar de kweker en trachten aldus een goede relatie te behouden met onze Chinese klanten. Ook investeren we veel in het bijwonen van beurzen, promotie en reclame om meer Chinezen bekend te maken met Keniaanse producten. Bovendien hebben we kijk op de verschillende wensen uit de verschillende regio's in China en de rest van Azië. Ik denk dat een lokale Keniaanse exporteur dit niet in zijn eentje kan bereiken. Wij hopen de brug te worden tussen de Keniaanse kwekerijen en de Chinese markt ".
De Keniaanse bloemen trokken in de stand trokken de aandacht van vele bezoekers
Uitdagingen
Alhoewel het volume van Kevin International maandelijks toeneemt zijn er uitdagingen. Volgens Jenny zijn de Keniaanse bedrijven vrij nieuw op de directe markt in vergelijking met landen als Ecuador en Colombia, omdat ze nog meer gewend zijn het product direct aan de veiling te leveren. "De verpakking die ze gebruiken zijn vaak erg grof en onaantrekkelijk. Daarnaast zijn de kwekers niet gewend aan consumentenverzoeken. Ze pakken alles in en sturen het weg, zonder ook maar iets te selecteren. Chinese klanten vragen naar hoge, constante kwaliteit. Als we niet aan deze eisen voldoen zullen ze het vertrouwen in ons en in de Keniaanse kwekerijen kwijtraken. Kort en goed, om op de Chinese markt te worden geaccepteerd hebben we alle soorten Keniaanse bloemen nodig, zolang ze uniek zijn en van goede kwaliteit."
Toekomstplannen
Momenteel exporteert Kevin International vooral naar China. In de toekomst willen ze groeien. "In de komende jaren zijn we van plan om Keniaanse bloemen te verkopen in alle Aziatische landen.''