Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sergio Arango, Capiro:

"Zeevracht garandeert versere bloemen"

Het vervoeren van bloemen overzee wordt steeds interessanter, weet ook de Colombiaanse chrysantenkwekerij Capiro. Sinds enige jaren verscheept hij zijn bloemen en is zeer tevreden met de resultaten. “Het is goedkoper en we krijgen minder schadeclaims en betere kwaliteitsverslagen wanneer we over zee exporteren in plaats van per vliegtuig”, aldus Sergio Arango, account manager van Capiro, een kweker waar op een areaal van 75 ha. troschrysanten en geplozen chrysanten gekweekt wordt.

Sergio Arango op de Proflora in Colombia. Caprio won op de beurs maar liefst vijf prijzen.

Afzetmarkt
Na de oogst worden de chrysanten van Capiro verscheept naar landen over de hele wereld. “Wij exporteren naar de Verenigde Staten, Canada, Panama, Chili, Uruguay, Engeland, Japan, India, Australië, Trinidad & Tobago en Spanje," vertelt Arango. Vroeger transporteerden ze de bloemen alleen via luchtvaart. Met vervoer per boot zijn zij in 2008 begonnen. “We verschepen o.a. naar Engeland (21 dagen), Chili (17 dagen) en Australië (29 dagen). De overige markten worden nog steeds bevoorraad middels luchtvaart.”

Voor- en nadelen
Volgens Arango heeft het verschepen van bloemen overzee een aantal voordelen. "Allereerst zijn de kosten per tak tussen de 30% tot 40% lager dan het verzenden per vliegtuig. Ten tweede kunnen we de koeling beter beheersen, zodat hoge temperaturen vermeden worden en de klant versere bloemen met een langer vaasleven krijgt. Zelfs na een reis van 29 dagen naar Australië kunnen we een vaasleven van 14 dagen garanderen. Als laatste stelt zeevracht ons in staat betere teelschema's op te stellen". Er zijn natuurlijk ook nadelen, maar die zijn volgens Arango te overzien. "Weersomstandigheden tijdens het vervoer kunnen de kwaliteit van de bloemen beïnvloeden. Andere problemen die zich kunnen voordoen, zijn bijvoorbeeld technische problemen met de containers van de scheepsvaartmaatschappij."

Verhoging verkoop volume en uitbreiding van markten
Op dit moment wil Capiro de volumes per zeevracht verhogen. Daarnaast plant Caprio om meer landen per vrachtschip te bevoorraden. "We werken eraan om de bevoorrading van de Verenigde Staten en Japan per vrachtschip nog meer via zeevracht te doen. Met name de Japanse markt is ingewikkeld, omdat transport tot wel 30 dagen in beslag neemt. Wij zijn aan het kijken of we een alternatieve, snellere route kunnen vinden."

Voor meer informatie:
Capiro
Sergio Arango
Email: sarango@capiro
www.capiro.co
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer