Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marktverkenner sierteelt maakt studiereis door de keten

Oliver Mathys is oud commercieel directeur van Javado, marktverkenner in de sierteelt en actief met zijn eigen bedrijf, waar hij de verschillende schakels in de keten samenvoegt. Hij bezocht de Wintertagung (studiereis) van de Duitse tuincentrum federatie. Vanuit verzamelpunt Aken werden toptuincentra in de regio bezocht, zoals in Heerlen, Hasselt en Maastricht. Lees hier verder voor het exclusieve verslag van Oliver Mathys.

bron: Ferry Breugem - Thermoflor

“Al 10 jaar ben ik lid van de VDG (Duitse tuincentrafederatie). Elk jaar treffen Duitse vakgenoten elkaar op locatie om diverse tuincentra te bezoeken. Deze tuincentra bezoek ik als lid, maar ook in de rol van inspecteur voor een keurmerk.

Dit jaar bezochten 160 leden, leveranciers en gasten voor het jaarlijks congres de keizerstad Aken… met een uitje naar tuincentra in Nederland en België op het programma: Praxis in Heerlen, Bloemen Thomas In Hasselt en de Intratuin in Maastricht. Iedereen was natuurlijk benieuwd hoe Peter Stox de verandering van Intratuin naar Praxis heeft kunnen realiseren. Het is best indrukwekkend dat ze binnen een jaar deze verandering goed hebben kunnen waarmaken. Zeker de structuur qua routing was er al best op orde, maar ook qua assortiment, uitstraling en het visualiseren van thema’s als duurzaamheid door kleurzetting en materiaalkeuze is uitstekend gelukt. De centrale plekken waar de klant informatie kan vragen maar ook waar de planten met meerwaarde in een pot worden gezet, zijn duidelijk onderscheidend tegenover andere formules in Nederland.



Als tweede locatie was tuincentrum Bloemen Thomas in Hasselt aan de beurt. Vanuit architectuur een onderscheidende winkel, verrassend door de verschillende niveaus in de winkel met een sterk lifestyleassortiment. De bloemenwinkel met een zeer breed aanbod was hier een van de highlights, evenals het ambachtelijke café met huisgemaakt gebak op een overzichtelijke bovenverdieping. Qua planten en structuur in de opbouw van de winkel waren wel wat kritische kanttekeningen van de Duitse collega’s. Positief aan dit tuincentrum vind ik dat ze bij Thomas de eigen klanten erg goed kennen. Daardoor kunnen ze de juiste keuzes maken en de klanten zich op hun gemak voelen.

En toen verder naar Intratuin Maastricht – zeker vanuit de conceptgedachte een van de sterkste tuincentra van Europa. Interessant was dat hier door de vakgenoten ineens niet meer over kwaliteit van planten, productkeuze of prijsbepaling werd gesproken, het ging nu meer om een geheel aan conceptgedachten. Dat vanuit de Intratuin de directie aanwezig was, werd als erg positief gezien. Vooral omdat er ook over de ideeën van nieuwe afdelingen en de gedachten van cross selling in het segment interieur en food gediscussieerd werd.



Dag twee van de studiereis stonden culturele highlights in Aken op het programma en een uitstapje naar twee centra van de twee conceptgroepen van Sagaflor.

Eerst bezochten we het Grün Erleben centre Crumbach bij Aken. Een opvallend sterke kamerplantenafdeling en toevalligerwijs vond hier net een Orchideeën expositie plaats. Het concept is zoals in elk Sagaflorcenter iets geïnspireerd op de Nederlandse Intratuingroep maar dan meer toegespitst op de Duitse markt en de Duitse consument.

Dan door naar het indrukwekkende Bellandris center Höppener in Aken. Deze is de laatste jaren steeds verder vernieuwd en mag qua routing en ruimte zeker als royaal bestempeld worden. Ook hier is duidelijk te zien dat Nederland niet ver weg is met acties als 3 kamerplanten voor de prijs van 2. Het café met een regionale keuze aan gebak valt positief op. En in het geheel is zoals bij veel Duitse collega’s de plant nog steeds als duidelijk USP van het tuincentrum te zien.

Dag drie vond als afsluiter van de studiereis het jaarlijks congres plaats met een nieuw record aan deelnemers (280). Steeds meer tuincentra blijken zich aan te willen sluiten bij de Duitse tuincentrafederatie.



Resumé: Hoewel ik de tuincentra die wij bezochten al kende, kijk ik door zo’n reis met vakgenoten er toch weer anders tegenaan. Door de ervaringen die iedereen inbrengt in discussies, leer je ontzettend veel dat je kan toepassen in je dagelijks werk. Alleen al door te luisteren naar je collega’s.

En dat brengt mij tot een advies aan alle nationale en internationale branchegenoten. Kom dit jaar in augustus naar de internationale conferentie van de IGCA in Zwitserland. Deze internationale tuincentra federatie brengt tuincentra ondernemers uit de hele wereld samen: van Japan tot Zuid-Afrika en van China tot Tsjechië. Als ambassadeur van de IGCC 2016 – ik ben hier opgegroeid en heb diverse tuincentra hier gerund – laat ik jullie graag mijn land zien. Ik weet zeker dat jullie hier net zo enthousiast over worden als ik nu al ben.”

Voor meer informatie:
Oliver Mathys – ‘I green You’
[email protected]
+31 (0)6 50 821 673
www.igcc2016.ch

Thermoflor B.V.
Sourethweg 17
6422 PC Heerlen
T: +31 (45) 541 14 58
F: +31 (45) 542 18 92
Email: [email protected]
www.thermoflor.com
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer