17.000 mensen plukken tulpen in Amsterdam
De Spinoza tulp wordt gedoopt. (Foto's: TPN/VidiPhoto)
Symbool
Voorafgaand aan de opening doopten minister Bert Koenders en locoburgemeester van Amsterdam Kajsa Ollongren de ‘Spinoza’-tulp. De diep paarse bloem was uitgekozen door de gemeente Amsterdam die tevens de naam heeft voorgedragen. Met Tulipa ‘Spinoza’ wil Amsterdam één van de grootste Europese denkers eren. Het gedachtegoed van Spinoza (van 400 jaar geleden) inspireert de stad Amsterdam nog steeds. Zijn pleidooi voor verbinding met vrijheid van meningsuiting, denken en godsdienst is van blijvende actuele waarde. Minister Koenders noemde in zijn toespraak de tulp een prachtig symbool van de Nederlandse waarden. Na het aftelmoment ging op gecontroleerde wijze het ‘hek van de Dam’.
Internationale promotie
Tulpenkweker en TPN-voorzitter Arjan Smit kijkt met trots en tevredenheid terug op een vlekkeloos verlopen evenement. Smit: “Heel bijzonder dat dit jaar het feest nog groter is dan in voorgaande jaren. Op sociale media gaan mensen helemaal los. Het publiek stond al vanaf 11.00 uur langs de hekken om volop te fotograferen en te twitteren.” In de pluktuin zelf was het al voor de opening een drukke happening. Fotografen, cameramannen en vloggers maakten alvast prachtige beelden van de tuin met onder meer minister Koenders, een melkmeisje, een bruidspaar dat spontaan naar de Dam was gekomen en een tulpenmeisje is een delfblauw jurkje. Smit: “Ik denk echter dat de meeste en mooiste foto’s zijn gemaakt tijdens het plukken. Alleen maar tulpen met stralende gezichten. Ons tulpenfeest ging de hele wereld over en heeft behalve de nationale media zelfs de Chinese televisie en andere wereldpers gehaald. Dat is prachtige promotie voor onze tulpen!”
Nationaal
Behalve op de Dam hebben bijna 400 bloemisten in hun winkel Nationale Tulpendag gevierd. De invulling daarvan varieerde van tulpen plukken tot demonstraties of speciale aanbiedingen. Als aansluiting op de Tulpendag organiseert de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW) de Mijn Bloemist Tulpenweken met diverse acties op de winkelvloer.
Organisatie
Nationale Tulpendag is initiatief van TPN (Tulpen Promotie Nederland) en wordt mogelijk gemaakt door alle tulpentelers in Nederland, Hobaho en de tulpenveredelaars Hybris, Remarkable Tulips en Vertuco. De organisatie is dankbaar voor de inzet van de vele vrijwilligers alsmede van Varga Beemster Transport, De Wit Transport, Van Straalen De Vries Transport, Royal Floraholland, Bloemenbureau Holland, 24Flower, gemeente Amsterdam, NBTC Holland Marketing, Noordwijk Marketing, NOVASOL en Keukenhof.
Voor meer informatie:
Tulpen Promotie Nederland
www.tulpenpromotie.nl