Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bloemen- en plantenmarkt 2015/2016:

"Tuinbouwcrisis 2013 lijkt bijna vergeten"

De tuinbouwcrisis van 2013 lijkt bijna vergeten. Het consumentenvertrouwen is goed, en er zijn lichte verschuivingen te zien in handelsstromen. Nederland behoudt zijn sterke rol als import- en exportcentrum voor Europa, ook al blijft de rechtstreekse import in andere Europese landen toenemen.

Rusland blijft belangrijkste verkoopregio voor EU-export
Sinds 2013 is er beduidend minder vraag vanuit Rusland naar door de EU geëxporteerde bloemen en sierplanten. Vergeleken met dezelfde periode in eerdere jaren, is er in de eerste helft van 2015 een beduidende daling, van een kwart van de waarde binnen een periode van slechts twee jaar. De negatieve trend is vooral van invloed op Nederland, dat in de laatste twee jaar de sterkste EU-exporteur is geweest en een groot marktaandeel in Rusland is kwijtgeraakt. De exportwaarde van snijbloemen vanuit Nederland Rusland is de laatste twee jaar gedaald van €136,9 miljoen naar €66,4 miljoen. De export van potplanten is eveneens gedaald: met 38%.

Beweging in markten voor Nederlandse producten
In de zomer van 2015 meldde de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten dat export vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk (+18%), evenals Frankrijk, Italië, België en Spanje groeide, en bijna volledig de daling in export naar Duitsland en Rusland opving. De significante exportgroei betekende dat de Britse en Franse markten nu goed zijn voor 60% van de export vanuit Nederland.

Bronnen:
EUROSTAT, AMI, BGI, GfK, VBG, TASPO, Gabot, en interviews met deskundigen

Geschreven door Dr. Marianne Altmann, CO CONCEPT, namens Messe Essen voor IPM ESSEN 2016

Voor meer informatie:
www.ipm-essen.de
Publicatiedatum: