Robert Roodenburg in Zakendoen met, BNR

De stand van zaken in sierteeltland in tien minuten

Afgelopen dinsdag was directeur van de VGB Robert Roodenburg te gast bij BNR radio in het programma Zakendoen met. In het 10 minuten durende interview vertelde hij over de goede omzetcijfers die momenteel gerealiseerd worden, de ontwikkelingen op de internationale markt en de Nederlandse concurrentiepositie. Het interview is hier terug te luisteren.

Voor het zesde kwartaal op rij stijgt de export. "Dit jaar verwachten we 5,5 miljard omzet te maken, wat 10% hoger is dan in 2008, het laatste jaar voor de crisis. Het grootste verschil met die tijd is dat de markt nu veel volatieler is", aldus Roodenburg.

De huidige groei komt op het conto van snijbloemen, die dit jaar alweer 6% gegroeid is t.o.v. vorig jaar. In planten daalt de omzet en is er tot nog toe 3% minder omzet gedraaid t.o.v. vorig jaar. Groei wordt met name gerealiseerd in landen als Engeland, Frankrijk, Italiƫ en Polen. Daartegenover wordt bijvoorbeeld in de handel op Rusland flink ingeleverd.

Rusland
Natuurlijk kwam Rusland ter sprake. Het fytosanitaire probleem - door Roodenburg kort samengevat als 'beestjes' - is een issue, maar moet niet overtrokken worden. Ook landen als Amerika en Japan weigeren bloemen met trips daarin en het is daarom aan ons, de producent, om hen, de klant, naar wens te beleveren. Er wordt momenteel driftig en in samenwerking met overheid, veiling en onderzoeksinstellingen gezocht naar oplossingen. "Als die er komt, zijn wij daarmee de eersten ter wereld. Dat biedt weer kansen om niet alleen Rusland, maar ook andere markten in de toekomst toch te kunnen blijven beleveren. De eerste pilots lopen en zien er goed uit."

Langs de lijn
Er zijn een aantal factoren waar de sector weinig of zelfs geen invloed op heeft en dat zijn politiek, valuta en het weer. "Wat betreft dat eerste doen wij natuurlijk ons best onze stem in Nederland en Brussel te laten horen, maar dat is zo makkelijk niet. Wanneer er bijvoorbeeld problemen zijn bij Calais, sturen wij zoveel mogelijk aan op het verhelpen van knelpunten, maar spelen er tal van andere zaken. Bovendien zijn in een geval als deze alternatieven, zoals via Hoek van Holland, IJmuiden of door de lucht, ook niet zomaar voor handen."

Holland Branding
"Wij hebben de laatste jaren nogal wat afgebroken aan collectiviteit. Zo zijn er geen productschappen meer en is het nemen van gezamenlijke initiatieven moeilijker geworden. De topsectoren hebben nu de lead, maar dan moet je wel met z'n allen met goeie plannen komen. Daar staat tegenover dat Nederland nog altijd wereldmarktleider is, niet alleen in productie, maar ook in productinnovatie, het vinden van nieuwe productmethoden en logistieke oplossingen."

"Er wordt veel gedaan aan marketing, maar het kan altijd beter. Misschien hebben we last van de remmende voorsprong en we zouden zeker meer aan Holland branding kunnen doen. Zo hadden wij moeten schitteren op de Expo in Milaan, waar onze kleinere concurrenten allemaal flink uitpakten, maar wij nauwelijks aanwezig waren. Daar hebben wij wat mij betreft het een en ander laten liggen."

Klik hier om het interview terug te luisteren


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven