Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ramona Fransen, Fransen Roses;

Rozen bedrukt met logo’s, namen en wensen

Tholen - Ze zijn er al een tijdje mee bezig, maar het blijft een opvallende verschijning: de bedrukte rozenblaadjes van Fransen Roses. De rozenkweker uit De Lier is de enige in Nederland die dit doet en nu, in de Moederdag maand, ziet de kweker de belangstelling weer toenemen.


Ramona Fransen op de Rozendag 2015, vorige maand in Rijnsburg

“Het proces gaat als volgt in zijn werk,” vertelt Ramona Fransen, zelf actief bij het project betrokken. “Een klant komt bij ons met een creatief idee of vraagt of ik zelf met een voorstel kan komen. Dat ontwerp ik dan en speel ik hem terug. Zijn wij tot een overeenkomst gekomen, dan laten wij een stempel maken. Dit proces hebben we zelf in de hand dus we kunnen snel schakelen. Op het bedrijf is iemand fulltime aangesteld om vervolgens de rozen te bedrukken. Dat is een arbeidsintensief en secuur klusje: 2000 per dag is wel de max. Op erg drukke momenten, zoals deze periode met Moederdag, kunnen wij de productie tijdelijk opschroeven. Dan huren wij er een tweede machine bij en kunnen zo voor korte tijd dubbele aantallen draaien.”



Onverwachte hoek
De mogelijkheden zijn legio en klanten komen uit de meest onverwachte hoeken. “Het is echt niet alleen maar de bloemist die zich eens in de kijker wilt spelen. Zo was er laatst een parfumerie, die een van zijn parfums extra onder de aandacht wilde brengen. Hij liet door ons de naam van het betreffende geurtje op de bloem zetten en gaf er bij elk verkocht exemplaar een mee. Een ander voorbeeld is een discotheek in België. Toen die met Valentijn zijn deuren opende, kregen de eerste 300 vrouwen bij binnenkomst een roos met daarop de naam van de discotheek.” En op dit moment loopt er een opdracht met een brillenzaak. Via deze weg doorbreken we de bestaande markten en zie je de rozen verschijnen op commerciële momenten.



Fransen Roses produceert grootbloemige rozen op twee locaties in De Lier. Op de ene locatie worden op 4,3 hectare Red Naomi rozen geteeld; een stukje verderop worden op nog eens 1,7 hectare Myrna+ rozen geteeld. Daarnaast levert het bedrijf bloemblaadjes voor romantische, feestelijk of juist droevige gelegenheden. Met de bedrukte rozen is daar nu dus nog een activiteit bijgekomen – die weliswaar opvalt, maar qua omvang bescheiden is. Het bedrijf produceert dagelijks 50.000 rozen en 2000 is daar dus maar een fractie van.



Buitenlandse interesse
Bedrukte rozen biedt Fransen jaarrond, maar er zijn piekmomenten waarop er meer offertes binnenkomen dan normaal. “Valentijn is wel het gekste hoor,” besluit Ramona, “maar ook Moederdag is zo’n dag. Sowieso is mei geen slechte maand, want eind mei is het ook Moederdag in bijvoorbeeld Frankrijk en Polen. Dit is geen drukte zoals met Valentijn maar, het is leuk te zien dat ook in die landen onze bedrukte rozen niet onopgemerkt blijven. Zo heb ik laatst voor een klant uit Polen een opdruk ontworpen. En worden er op 26mei veel moeders in Polen verrast met een bedrukte roos. Wij hopen dat er in de nabije toekomst zowel internationaal als rechtstreeks nog wat meer groei te realiseren is.”

Voor meer informatie
Fransen Roses
Ramona Fransen
Sint Aechtenland 4
2678 NR De Lier
M: +31-6-13306280
E: [email protected]
www.fransenroses.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer