Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
heropening Bloemenhuis

“Kweekkas eenvoudig opwaarderen tot tuincentrum”

Tholen - Het tuincentrum Bloemenhuis in Beveren is vorige week heropend. De kweekkas is verbouwd tot volwaardig tuincentrum. “Beleving en inspiratie worden steeds belangrijker bij tuincentra. Dat kun je met relatief eenvoudige ingrepen al realiseren”, vertelt Jan de Leeuw van Smiemans Projecten.

Brede paden, uitnodigende tafels en veel licht. Het heropende tuincentrum Bloemenhuis in Beveren (België) oogt uitnodigend. En dat terwijl de kas ooit gebouwd is als kweekkas. Het is het verhaal van veel ondernemers: begonnen als kweker met de huisverkoop van een paar planten. “En uitgegroeid tot een heel tuincentrum”, vertelt Jan de Leeuw van Smiemans Projecten. “Maar vaak werken deze ondernemers nog wel in de oude kweekkas. Dan komt vaak de vraag op of je die laat slopen en een nieuw centrum laat bouwen of dat je de kas laat opknappen.” Het Bloemenhuis laat wat hem betreft precies zien hoe met relatief eenvoudige ingrepen een kweekkas kunt opwaarderen tot tuincentrum.





Met relatief eenvoudige ingrepen is de kweekkas opgewaardeerd tot tuincentrum.

Verleiden in plaats van tafels plaatsen
Bij tuincentra draait het allang niet meer alleen om het aanbod en de prijs. Inspiratie en beleving spelen een rol. “Vroeger was het misschien een kwestie van een hal met wat tafels erin, tegenwoordig moet je de consument verleiden”, vertelt De Leeuw. “De indeling is belangrijk. Daar zijn ook regels voor: een routing mag niet te lang zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Ikea – echt een ratrace”, geeft hij als voorbeeld. “Dat is op zich slim: je laat mensen veel van je bedrijf zien en ze kunnen dus veel spullen kopen. Maar zo’n lange route wekt ook irritatie op.” De free flow wordt steeds populairder. “Dan kunnen mensen zelf bepalen hoe ze lopen – maar je wil ook niet dat ze één plantje pakken en direct naar de kassa gaan.” Met visuals en aantrekkelijke opstellingen worden mensen dan door de winkel gestuurd. “Maar ook door kleuren te gebruiken, kun je routes aanpassen. Als je de loper in een andere kleur uitvoert, zijn mensen geneigd om erop te blijven lopen.”






Ondernemer
Maar het draait niet alleen om dit soort slimme trucs bij de ontwikkeling van een nieuw tuincentrum. “Je kijkt naar de bestaande kas en met wat voor ondernemer je te maken hebt. Die moet er ook achter staan.” Bij de ontwikkeling van zo’n project werken ze bij Smiemans samen met diverse partners. In dit project met Breddels Architecten en Store Performance Group. “Zij kijken naar allerlei omstandigheden. Wat is het marktpotentieel van een tuincentra? Hoeveel huishoudens zitten in de buurt? Wat is de mogelijke omzet? Dat nemen we mee in de ontwikkeling.” Het heeft tot gevolg dat de jongens van Smiemans steeds eerder bij projecten betrokken raken. “Vroeger zaten we meer in de rol van bouwer – kwamen we ergens om alleen de kas te bouwen. Nu ook om adviezen te geven en mee te denken.”




Upgraden van bestaande kweekkassen is niet het enige waar ze bij Smiemans Projecten mee bezig zijn – ook bijzondere nieuwbouwprojecten pakken ze op, onder het nieuwe merk EdenParks. Dit jaar werd een botanische kas gerealiseerd voor de emir van Sabah IV Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah van Koeweit. Lees hier meer over dit project.


Beleving centraal
Bij de Bloementuin heeft dit geresulteerd in een geheel nieuwe indeling, waarbij beleving centraal staat. Een belangrijke rol was hier weggelegd voor Instore Building Holland, die de prachtige winkelinrichting en aankleding verzorgde. Daarnaast is ook het gehele dek van het bedrijf vervangen. “In plaats van enkel glas ligt er nu een dek van polycarbonaat op. Dat isoleert ook beter, dus ze gaan besparen op de energie.” Vorige week konden klanten al een kijkje nemen, deze week is het tuincentrum officieel heropend. “Bij de opening stonden de eigenaren te stralen.”

Voor meer informatie:
Jan de Leeuw
Smiemans Projecten B.V.
Bovendijk 29
2295 RV Kwintsheul
Postbus 147
2670 AC Naaldwijk
Telefoon: 0174-638 000
E-mail: [email protected]
www.smiemansprojecten.nl


www.bloemenhuis.be

 

Gerelateerde artikelen → Zie meer