Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toolkit wijst bloemist en consument op belang eerlijke bloemen

Alle bloemisten in Nederland ontvangen vorige week de toolkit Power of the Fair Trade Flower van Hivos. De toolkit moet leiden tot een beter zichtbaar aanbod van eerlijk geproduceerde bloemen in de winkel.

Detaillisten krijgen informatie over de herkomst van eerlijke bloemen - bloemen die geproduceerd zijn met respect voor mens en milieu – naast concrete materialen en ideeën om de gecertificeerde bloemen beter in beeld te brengen voor de consument. “Wij willen verkooppunten hiermee stimuleren om de klant beter te informeren over eerlijke bloemen en klanten de mogelijkheid bieden een goed geïnformeerde keuze te maken”, zegt Kristina Ullrich van Hivos.


Foto: Eerlijkebloemengids.nl

Uit onderzoek van IPSOS (2013) blijkt dat consumenten liever bloemen mét dan zonder keurmerk kopen en bovendien bereid zijn daarvoor meer te betalen.

Eerlijke Bloemengids

In de toolkit zit ook een vragenlijst over het in- en verkoopbeleid van bloemisten. Met deze vragenlijst wil Hivos in kaart brengen welke verkooppunten eerlijke en duurzame bloemen duidelijk zichtbaar verkopen. De vragenlijst dient als basis voor de online Eerlijke Bloemengids, die begin mei 2015 gepubliceerd zal worden. Consumenten kunnen de gids raadplegen en zien waar eerlijke en duurzame bloemen in hun buurt te koop zijn. Een bloemenzaak komt in de gids wanneer er eerlijke bloemen worden verkocht, die ook als zodanig duidelijk zichtbaar zijn voor de consument.

Toolkit overhandigd
Afgelopen vrijdag heeft Kristina Ullrich, advocacy officer van Hivos de toolkit overhandigd aan Bram Rijkers, beleidsmanager van de Vereniging van Bloemist-Winkeliers (VBW). Bij de VBW is de helft van alle bloemisten in Nederland aangesloten. “VBW juicht het initiatief van harte toe. We merken een duidelijke toename in de vraag naar duurzaamheid. Deze toolkit geeft bloemisten een overzichtelijke weergave van welke duurzame producten verkrijgbaar zijn. Om die reden roepen we bloemisten actief op de vragenlijst in te vullen”, aldus Bram Rijkers.

Meer informatie over eerlijke bloemen en de toolkit is terug te vinden op de website www.eerlijkebloemengids.nl. Bloemisten kunnen hier eveneens de vragenlijst invullen. Begin mei publiceert Hivos op deze site ook de Eerlijke Bloemengids.

Campagne

Hivos voert al drie jaar campagne voor eerlijke bloemen. Afgelopen twintig jaar is de sierteelt namelijk grotendeels verplaatst van Nederland naar Oost-Afrika en Latijns-Amerika. Daar werken de arbeid(st)ers vaak onder slechte arbeidsomstandigheden. Deze werknemers – 70% vrouwen – verdienen te weinig om van rond te komen. Nog altijd is sprake van seksuele intimidatie en niet zelden wordt personeel blootgesteld aan chemicaliën, die in de kassen worden gebruikt. De Hivos campagne heeft als doel de arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie te verbeteren. Op dit moment zijn keurmerken de beste garantie op goede arbeidsomstandigheden en aandacht voor het milieu.
 
Voor meer informatie:
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries
Raamweg 16 | 2596 HL Den Haag
T: + 31(0)70 376 55 00
M: 06 8379 8848
www.hivos.org

 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer