Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carnaval drukt bloemenafzet Valentijn

Dat Valentijn zaterdag samenvalt met carnaval leidt tot verminderde verkoop van bloemen. Ook de (winter)vakanties in veel streken drukken de markt. De wat stagnerende vraag betekent voor de consument dat een bloemetje goedkoper is dan vorig jaar aan de vooravond van het feest der geliefden. Dat meldt brancheorganisatie voor de groothandel in bloemen en planten VGB.

De invloed van carnaval is niet overal even sterk. “Het is een plaatselijk of regionaal fenomeen”, constateert verkoper Arie-Maarten Piet van exporteur DGI. Daardoor heeft de ene exporteur er meer last van dan de andere, afhankelijk van de landen en streken waar hij levert. Ook vakanties in diverse afzetgebieden temperen volgens handelaren de vraag. Plus het feit dat Valentijn dit jaar op een zaterdag valt.

Naast rode rozen, traditioneel het belangrijkste product voor Valentijn, raken de laatste jaren ook andere producten meer in zwang. Vooral de goedkopere rode tulpen doen het goed en daarnaast komen andere soorten en tinten, zoals roze, in beeld.

Dutch Flower Group (DFG), met enkele tientallen bedrijven het grootste exportconcern, meldt dat het prijsniveau iets lager is dan vorig jaar in de week van het liefdesfeest. “Maar wij zijn niet ontevreden over de orders van zowel retailers als importerende groothandel”, zegt woordvoerder Marcel Zandvliet. Hij verwacht niet méér dan vorig jaar te verkopen, maar qua volume ongeveer gelijk te blijven.

Cash-and-carry centra voor bloemisten oordelen gevarieerd over de afzet voor Valentijn. “Veel klanten kijken wel, maar aarzelen nog over de omvang van hun inkoop”, meldt een woordvoerder van Willemsen Bloemen Apeldoorn. Volgens hem werkt ook de zaterdag voor Valentijn niet mee aan omzetverhoging. “Sommige mannen kopen met Valentijn een bloemetje voor een dame op hun kantoor of zo. Anderen zijn gewend aan het einde van de week een boeket mee te nemen voor hun vrouw. Dat worden doorgaans nu heus geen twee bossen.” Directeur Reinier Weerman van een cash-and-carry en exportbedrijf in Aalsmeer noemt de verkoop tot nu toe goed. “Maar zonder carnaval was die beter geweest.”

Volgens handelaren worden de gemiddelde prijzen van vorig jaar niet gehaald, als gevolg van grote aanvoer en trage vraag. “Het is een tamme Valentijn”, zegt directeur Jan de Boer van exporteur Barendsen. “Bloemisten zijn bang teveel over te houden voor de maandag als het prijspeil toch lager is dan in de Valentijnweek.”
In handelskringen circuleert ook het bericht dat aan het begin van de week grote partijen van anders rechtstreeks elders op de wereldmarkt leverende buitenlandse producenten nu naar Nederland kwamen. Dat drukt de exportmarkt, constateert een groothandelaar.

Ook zogenoemde lijnrijders – grossiers die met wagens vol bloemen langs Europese bloemisten trekken – signaleren invloed van carnaval, zaterdag en vakanties op hun afzet. “De export naar verder gelegen oorden is al geweest en in bijvoorbeeld Noord Frankrijk en gedeelten van Duitsland concurreert Valentijn nu met carnaval”, zegt voorzitter Cees Heemskerk van de Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven (SLB) in de VGB (Vereniging van groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten).

Behalve snijbloemen worden rond Valentijn de laatste jaren ook meer bloeiende planten verkocht. “Het gaat dan om bepaalde producten, zoals potrozen en –orchideeën en planten-arrangementen”, zegt Kees Berk van plantenexporteur Waterdrinker.

De VGB is de brancheorganisatie voor de binnenlandse, importerende en exporterende groothandel. Haar leden vertegenwoordigen € 3,5 miljard van de omzet in die bedrijfstak.

Bron: VGB
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer