Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemenexport naar Rusland heeft het zwaar te verduren

De export van Nederlandse bloemen naar Rusland heeft zwaar te lijden onder de sancties. De verkoop van planten in Rusland daalde in de herfst met 10 procent en in de maanden november en december met 25 procent. De Russische middenklasse doet, nu het slechter gaat met de economie, het zuiniger aan met hun aankopen. FlowerForce BV, een Nederlandse leverancier van snijbloemen, die al 10 jaar actief is in Rusland, is pessimistisch over de toekomst. Het bedrijf is bang dat de markt voor bloemen onder de middenklasse in het land verdwijnt. Zo is er afgelopen voorjaar geen enkele bestelling geplaatst, terwijl gewoonlijk de verkoop 700 procent hoger ligt dan in de rest van het jaar.



Vooral MKB lijdt onder sancties

Volgens The Lighthouse Group is het vooral het midden- en kleinbedrijf dat te lijden heeft onder de sancties. Grote bedrijven als Unilever en Shell kunnen tijdelijk een afwachtende houding aannemen, maar de verwachting is dat de moeilijkheden in bedrijfsvoering nog vele jaren kunnen aanhouden. Er zijn daarentegen ook exporteurs, die gewoon zaken blijven doen met Russische bedrijven. Zo heeft DAF Trucks BV in september een contract afgesloten met een Russische transportonderneming over de levering van 700 vrachtwagens voor een bedrag van meer dan 100 miljoen euro. De lage roebelkoers kan echter leiden tot problemen. Vertegenwoordigers van DAF hebben al aangegeven dat mogelijke betalingsproblemen kunnen leiden tot contractwijzigingen in het aantal te leveren vrachtwagens of een langere leveringstijd. Ook Russische projecten in Nederland gaan in aangepaste vorm door. De nieuwe olieterminal van Shtandart in de Rotterdamse haven, die verondersteld werd om volgend jaar klaar zijn, zal stapsgewijs gerealiseerd worden en pas tegen 2019 klaar zijn.

Bron: Rusproject.nl
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer