Bloemenexport naar Rusland heeft het zwaar te verduren
Vooral MKB lijdt onder sancties
Volgens The Lighthouse Group is het vooral het midden- en kleinbedrijf dat te lijden heeft onder de sancties. Grote bedrijven als Unilever en Shell kunnen tijdelijk een afwachtende houding aannemen, maar de verwachting is dat de moeilijkheden in bedrijfsvoering nog vele jaren kunnen aanhouden. Er zijn daarentegen ook exporteurs, die gewoon zaken blijven doen met Russische bedrijven. Zo heeft DAF Trucks BV in september een contract afgesloten met een Russische transportonderneming over de levering van 700 vrachtwagens voor een bedrag van meer dan 100 miljoen euro. De lage roebelkoers kan echter leiden tot problemen. Vertegenwoordigers van DAF hebben al aangegeven dat mogelijke betalingsproblemen kunnen leiden tot contractwijzigingen in het aantal te leveren vrachtwagens of een langere leveringstijd. Ook Russische projecten in Nederland gaan in aangepaste vorm door. De nieuwe olieterminal van Shtandart in de Rotterdamse haven, die verondersteld werd om volgend jaar klaar zijn, zal stapsgewijs gerealiseerd worden en pas tegen 2019 klaar zijn.
Bron: Rusproject.nl