Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Holland Dahlia Event eind augustus van start

Onlangs is nog een ronde gedaan langs deelnemende bedrijven om hen van de laatste items te voorzien. Van 24 tot en met 26 augustus zetten 48 bedrijven - verenigd in Stichting Holland Dahlia Event - de schouders onder de eerste editie om de Dahlia te promoten tijdens het driedaags evenement. "Dat er zoveel interesse is om te participeren, is uniek. Het geeft aan dat de Dahliateelt toekomst heeft", zegt mede-organisator Richard Walkier namens de organisatie.

De Dahliateelt is een vrij stabiele teelt in Nederland, ook al is het areaal twee jaar op rij licht gekrompen. Met name vorig jaar was de oogst aan knollen matig, waardoor tekorten ontstonden en prijzen opliepen. ‘Maar in de daling lijken we de bodem te hebben bereikt. Met name in de export is nog veel te halen’, constateert Richard Walkier, die vanuit het CNB veel contacten heeft met afnemers wereldwijd. Belangrijke exportpartners voor de Hollandse knollen en bloemen zijn met name Duitsland, Engeland en Frankrijk. Ook markten als Rusland en Oekraïne tonen steeds meer belangstelling voor het Nederlandse product.
 
Eerste Holland Dahlia Event
Met het Holland Dahlia Event wil de sector de teelt collectief een boost geven. Bloementelers, knollenkwekers, knollenhandelaren en bemiddelingsbedrijven hebben daarom de handen ineen geslagen voor het eerste Holland Dahlia Event. Dat wordt gelijktijdig met het Plantarium in Boskoop gehouden, zodat buitenlandse gasten een bezoek kunnen combineren. Walkier: ‘We hebben wat betreft bezoekadressen gewerkt aan veelheid en volledigheid, waardoor nu keuze is van knollenteler tot bloemenproducent en stekadressen voor uitgangsmateriaal.’



Grote verscheidenheid aan Dahlia’s

Met het event moet de opmars van de Dahlia een extra impuls krijgen. Richard Walkier: ‘Er wordt nu al meer over de Dahlia geschreven. De Dahlia is een gewas dat de consument veel waar biedt. Vanaf de zomer tot en met de eerste vorst blijft de Dahlia bloeien. En er is een grote verscheidenheid aan soorten, van enkelbloemig tot grillige vormen en kleuren.’
 
Professionalisering aan telerszijde
Aan telerszijde is sprake van verdergaande professionalisering. ‘De schaalgrootte van bedrijven neemt toe. Kwekers zetten meer in op weefselkweek, om met schoon materiaal uit het lab te kunnen werken. Ook zie je het kwekersbestand verjongen. Nieuwe toetreders zijn er echter weinig. Dahlia is een arbeidsintensief gewas. Je hebt een kostprijs die je dekkend moet zien te maken. Het is niet: ik spring er even in. De Dahlia-teelt heeft perspectief. We zien écht kansen, zowel qua gebruiksmogelijkheden als afzetregio’s. We zien bijvoorbeeld een toename van de vraag uit China. Als je alleen al in dat land een paar procent weet te groeien, dan gaat het al heel hard met de teelt.’

Klik hier voor meer informatie over het Holland Dahlia Event
Publicatiedatum: