Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Meer aandacht voor Valentijn op weekdag"

Voor het eerst sinds 2014 valt Valentijn op een weekdag en wat doet dat voor de verkoop? Bloemenimporteurs zijn goed gestemd over de verkoopcijfers van dit jaar.

Weekdag
Werd er vorig jaar nog flink gemopperd over Valentijnsdag (op een zondag en ook nog eens in een lang weekend), dit jaar waren de verwachtingen beter. "De vraag naar ons product, de Isreali Ruscus, was dit jaar beduidend hoger dan vorig jaar", vertelt de Colombiaanse teler Felipe Saldarriaga van Green Bouquet. Zijn product gaat van Columbia voornamelijk naar de VS en hij ziet dat hij niet de enige is die profiteert van de doordeweekse Valentijnsdag. De Amerikaanse groothandelaar Cal-Nevada uit Sacramento vertelde aan Ag Alert dat er betere zaken worden gedaan als Valentijn op een dinsdag, woensdag of donderdag valt. Ook de Ecuadoriaanse teler Sebastian Padula van Josarflor ziet dit gebeuren. Zijn rozen gaan naar de VS en Europa en de vraag is deze dagen hoger dan ooit. "Mensen zijn op hun werk en schaffen dan sneller bloemen aan dan wanneer het in het weekend valt. Dan gaan ze sneller uit eten", vertelt hij. Ook de Keniaanse rozenteler Peter Viljoen van Sunland Roses ziet dit. "Op weekdagen zijn mannen toch meer onderweg of op straat. De kans is dan groter dat ze langs een bloemenwinkel komen."

Nederlandse bloemisten
Voor Nederlandse bloemisten lijkt het in ieder geval geen topdag. Verschillende bloemisten beklagen zich in het AD over de hoge inkoopprijzen van rozen. "Ik ben blij als ik quitte draai", is de strekking van het verhaal. Kost een steel normaal tussen de 60 en 80 cent, de afgelopen week was dat minimaal 1,50, aldus bloemist Jolanda Backer (47) uit Steenbergen. Hanteert ze normaal gesproken nog een marge van tussen de 100 en 150 procent, nu is dat uitgesloten. "3 euro per steel is echt de max."

En dat is ook de prijs die gemiddeld betaald wordt voor rozen, constateert adviesbureau Simon-Kucher & Partners in De Telegraaf. Voor boeketten met rozen moest gemiddeld 22% meer worden betaald. In het meest extreme geval werd een boeket zelfs 75% duurder dan in een normale week.


Extra aandacht voor Valentijn vanuit de rozensector uiteraard, met deze video. Ook werd er door LTO een fraaie leaflet geproduceerd. Bekijk 'm hier.

Australiƫ
Ook in Australiƫ is de snijbloemen en groensector blij met deze dinsdag. Viering van Valentijn in het weekend zorgde voor een flinke daling van de verkoop. "Zeker in 2016 toen Valentijn op een zondag viel, zagen we dat er 20 tot 30 procent minder verkocht werd aan bloemen.En in 2015 was het niet veel beter: toen werd Valentijn op zaterdag gevierd." Verklaring hiervoor is dat er veelal niet bezorgd wordt in de weekenden en dat klanten op de dag zelf een vers product willen kopen. Bovendien waren veel er een aantal consumenten weg en zijn er ook nog eens flink wat mensen die het simpelweg vergaten. "Maar dit jaar verwachten we dat de consument weer meer uitgeeft aan bloemen", laat de Flower Association weten.

Consumenten geven niet meer uit
Hoewel handel en kwekers goede zaken doen in aanloop naar Valentijn, verwacht niet iedereen verbeteringen. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Prince & Prince, Inc. verwacht dat de consument in de retail evenveel uitgeeft als voorgaande jaren: 3.3 miljoen dollar voor alle floral producten (verse bloemen, arrangementen, boeketten, per steel en corsages, maar ook potplanten) en bijkomende verkoopkosten. De verwachtingen voor de totale uitgaves aan Valentijn zijn ook niet rooskleurig: die zou volgens de National Retail Federation and Prosper Insights & Analytics zelfs lager zijn dan vorig jaar. Steeds minder mensen zijn enthousiast over de dag: van 63 procent in 2007 tot 54 procent dit jaar.

Verwelkte bloemen
Een ding is zeker: de meeste aandacht gaat dit jaar naar bureau Tosti Creative. Zij maken het mogelijk met verwelkte bloemen aan je geliefde duidelijk te maken dat het klaar is met de romantiek en gevoelens. Hoe het heet? Pleurop.

Publicatiedatum: