Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse bloemisten in lastig parket

Tholen - “Op Valentijnsdag worden in Frankrijk rond de 19 miljoen rozen verkocht. Kost een boeket in de supermarkt zo’n 7 euro, bij de bloemist kan een roos wel 5 euro kosten. Een appetijtelijk handeltje voor hen die de bloemen, geteeld aan de andere kant van de wereld, voor een prikkie inkopen.”



In dergelijke bewoordingen kondigde een Frans magazine het programma Capital op de eveneens Franse televisiezender M6 aan. Het leidde tot een bescheiden rel waarbij verbolgen bloemisten op m.n. Facebook tegen het programma van wal staken. Terecht, of overschat de Franse bloemist zichzelf een beetje? En doen ze eigenlijk een goede zaken of dreigen ze het af te moeten leggen in de strijd met de grote supers?

Frankrijk, weliswaar bekend van de l’amour maar niet overdreven bloemen minded, is een grote afnemer van onze sierteeltproducten. Na Duitsland ijvert het met het VK zelfs om de tweede plaats. Iemand die goed zicht heeft op deze markt, is John Westlaken van exportbedrijf HollanDirect, dat o.a. veel Franse bloemisten belevert.

Lastig parket
“Wat ons opvalt, is dat die bloemist het de laatste twee, drie jaar erg moeilijk heeft”, vertelt John. “Het land zit nog steeds dik in de financiële crisis waar Nederland en andere Noord- en West-Europese landen al lang weer uitgeklommen zijn. Ook is de consument, die toch al niet overdreven veel overhad voor een bloemetje, nu nog minder bereid een paar centen neer te tellen.”

De bloemist zit dan ook in een lastig parket. Hij wil, en moet soms ook, meer vragen, maar daar zit een plafond aan. “Er zijn er die met bijvoorbeeld de Valentijn 200 of zelfs 300 procent op de inkoopprijs leggen. Ze zeggen dat nodig te hebben om alle kosten te dekken, maar op die manier prijzen ze zichzelf uit de markt. Bedrijven die door een lagere winst te rekenen een hogere omzet proberen te bereiken, springen er meestal beter uit.”

Tegenkracht
Met de hete adem van het grootwinkelbedrijf in de nek (over de grote linie zet de retail stappen in kwaliteit en assortiment), is de verleiding natuurlijk weer wel voorstelbaar. Toch is er een tegenkracht, die juist de kleine ondernemer in de kaart speelt en dat is de combinatie van online en een steeds fijnmazigere distributie. “Direct in Nederland bestellen wordt voor steeds meer (en ook de kleinere) bloemisten toegankelijk, waardoor de plaatselijk groothandels bijna geen bestaansrecht meer hebben. Een partij als wij kan die logistiek verzorgen, dus voor ons is dat een positieve ontwikkeling.”

Nuance
De uitzending van M6 was volgens John echt een hot item onder alle bloemisten in Frankrijk. Uiteindelijk is M6 zelfs gezwicht voor het commentaar vanuit de sector. "De uitleg in het uiteindelijk uitgezonden programma werd zo aangepast dat de bloemist niet als afzetter werd afgeschilderd, maar dat daar veel andere factoren debet zijn aan de hoge prijs."

Voor meer informatie:
HollandDirect
John Westerlaken
Postbus 41
2230 AA Rijnsburg
T: 071 40 82 841
E: john@hollandirect.nl
www.hollandirect.nl