Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondanks vakantietijd neemt afzet directe handel toe

De periode 17 juli tot en met 11 augustus 2017 sloot af met een omzet van € 247 miljoen. Dit is de laagste omzet van dit jaar. In deze periode zijn veel mensen in Europa met vakantie en kopen daarom minder bloemen en planten.

In de zomerperiode kopen consumenten minder bloemen. Ook zijn er minder speciale gelegenheden zoals bruiloften. De aanvoer van bloemen en planten was in deze periode ruim 1% hoger dan een jaar geleden. De gemiddelde prijs was ook een fractie hoger dan vorig jaar waardoor de omzet 2% hoger uitkwam. Cumulatief is de omzetgroei ruim 1%.



Directe handel

Ondanks de vakantietijd neemt het aandeel van de afzet in de directe stromen verder toe. Bij de snijbloemen steeg het aandeel van de directe stromen met 2,3%-punt tot 35,8%. Op productniveau verandert er niet veel. Bij alle producten neemt het aandeel van de directe stromen toe. Bij een product als Gerbera en Lelie ligt het ruim boven de 50% en bij een product als Hortensia ligt het rond de 15%.

Bij de kamerplanten ligt het aandeel van de directe stromen op een hoog niveau. Het aandeel steeg met 1,3%-punt tot bijna 80%. Bij de kamerplanten is er geen product meer dat achterblijft. Ook bij de tuinplanten neemt het aandeel van de directe stromen verder toe met 4%-punt tot 65,9%. Opvallend is dat een product als Calluna behoorlijk achter blijft in de afzet directe stromen.

Exportwaarde groeit met 1,4%
De exportcijfers van Floridata laten over juli 2017 een exportgroei zien van 1,4%. In juli 2017 was de omzetgroei van Royal Floraholland 1,3%. Bij de snijbloemen groeide de export in juli 5% meer dan de omzetwaarde van snijbloemen bij Royal FloraHolland. Bij de planten groeide de omzet bij Royal FloraHolland meer dan de exportwaarde. De export naar de landen in het oosten van Europa stijgt sterk. Rusland, Polen en Tsjechië zijn de landen die voorkomen in het overzicht van Floridata en de export groeit op deze landen met 35% of meer. Daar staat tegenover dat de export naar de UK met 15% daalt en de export op Duitsland slechts heel licht stijgt.


Source: Floridata and Royal FloraHolland

Omzet snijbloemen neemt toe met 1,7%
De aanvoer van producten nam toe met 1,3% en de gemiddelde prijs steeg met 0,4%. Meest opvallend was de prijsdaling bij troschrysanten met 25% en de prijsstijging van Eustoma met 33%.



Omzet kamerplanten neemt toe met 1,8%

Bij de kamerplanten bleef de aanvoer vrijwel gelijk. De oorzaak van de omzetstijging was een hogere gemiddelde prijs. De Zantedeschia daalde in prijs met 10%. De potroos steeg in prijs met 18%. De prijsstijging van potroos werd veroorzaakt door 18% minder stuks aanvoer.

Omzet tuinplanten groeit met 6%
De omzetstijging was het gevolg van 3% meer aanvoer en een 3% hoger prijsniveau. Twee producten vielen op. De Hebe daalde 8% in prijs en de Platycodon steeg 12% in prijs.

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: