Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Teerds over klokontwikkelingen

"Het Nieuwe Veilen: "One size fits nobody"

Bij het ontwerpen van Het Nieuwe Veilen was één ding duidelijk: one size fits nobody.” Ronald Teerds, programme director van Het Nieuwe Veilen is helder. “Er bestaat simpelweg geen oplossing die iedereen past."

Ronald Teerds: "Het uitgangspunt is en blijft: digitaal is de standaard. Wat we bouwen, beproeven we via experimenten. We weten nu veel meer over welk systeem goed bij 'Vandaag voor Morgen' past. Zo draaide er in april een pilot 'Vandaag voor Morgen'. We hebben getest met één klok en we beginnen bij snijbloemen", vertelt Ronald.


bron foto: Royal FloraHolland

Testen in mei
Hoe werkt 'Vandaag voor Morgen', van het moment van veilen tot en met het afleveren bij de klant de volgende ochtend vroeg? "Tot mei testen we eerst wat daar technisch voor nodig is. Met de lessen die we daaruit leren, kunnen we in juni een eerste live experiment doen met een productgroep en een selectie kwekers en klanten. Welke 'spelregels' daarbij gelden, bespreken we met werkgroepen kwekers en klanten."

Beeldveilen bij planten
"Digitaal is de standaard", vervolgt Ronald. "Dat betekent als eerste het ontkoppelen van logistiek en prijsvorming. Dat zorgt voor lagere kosten doordat we minder karren verplaatsen. Daarnaast is beeldveilen randvoorwaardelijk voor het inrichten van een landelijke, virtuele klok. Daarom gaan we ook op de plantenklokken in Aalsmeer en Naaldwijk beeldveilen. Dit najaar zetten we de eerste stappen in die richting." Daarmee volgen de planten dezelfde weg als bloemen een paar jaar geleden: klanten zien de producten in het klokfront en niet meer fysiek in de afmijnzaal.

Robots in de logistiek

"De fijnmazigheid zet bij de klok en bij de directe stromen alleen maar door", schetst Ronald. "Er wordt steeds vaker steeds kleiner besteld. In de sierteeltsector ligt een enorme uitdaging om de logistiek zó te organiseren dat we die fijnmazigheid ook aankunnen. Het antwoord ligt onder meer in robotisering. Wij zien dat deze relatief jonge techniek ons enorme kansen kan bieden. Maar het vraagt een grote ontwikkelinspanning. Het is van belang dat we praktijkervaring opdoen met robots in onze omgeving. Daarvoor is in Aalsmeer een eerste test afgerond. Die informatie helpt ons om later dit jaar intensievere testen te doen op andere plekken binnen Royal FloraHolland."

bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: