Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog altijd veel onduidelijkheid bij transporteurs op Engeland

Verse producten Engeland in rijden is er de afgelopen jaren niet makkelijker op geworden. Nieuwe douaneformaliteiten, plantenpaspoorten en een groeiende papierwinkel, die al met al voor vertragingen en extra kosten zorgen, zijn hiervan het gevolg. Het KCB (en Naktuinbouw) keurt al sinds 31 januari voor export, aan de VK kant wordt vanaf 30 april gestart met importkeuringen.

Uitdagingen zijn er in overvloed. We spreken verschillende exporteurs en lijnrijders, die allemaal zo hun bedenkingen hebben. "Je wordt bijvoorbeeld staande gehouden met de vraag of een kweker een bepaald certificaat heeft. Je belt hem en hij zegt 'ja', maar het blijkt bij de controlerende instanties nog niet te zijn doorgekomen. Of denk aan plantenpaspoorten: voor een bepaald product uit een bepaalde regio is die noodzakelijk, maar voor hetzelfde product even verderop niet. Toch gaan die partijen vaak in één vrachtwagen, wat voor zin heeft dat dan? Of neem deze: ik ben afhankelijk van wat klanten in mijn webshop kopen. Sommige dingen staan even bij ons, maar denk eens aan planten op handelskwekerijen. Een fytosanitair certificaat is maar twee weken geldig. Hoe lossen we dat op?"

Versheid in het geding
Voor planten is het ingewikkelder dan voor bloemen, weet Daan van der Knaap van Dutch Quality Flowers. Dat neemt niet weg dat ook deze bloemenlijnrijder een hoop extra papierwerk moet verstouwen en dat ook zij hem knijpen voor die fysieke controles. "Dat dit extra tijd gaat kosten is zeker, maar we weten niet precies waar we op moeten rekenen. Halen ze er een bosje uit of moet de vrachtwagen leeg, hoe lang duurt zo'n keuring, hoe heet wordt de soep gegeten? Zouden die vertragingen echt substantieel worden, dan moeten we gaan vóórkopen en dat zal dan ten kosten gaan van de versheid."

De ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben het transport duurder gemaakt, maar ook de bloemen zelf zijn er niet goedkoper op geworden. Vraag is dan altijd weer wat wel en wat niet aan klanten doorberekend kan worden. "Een oplossing is meer klanten zoeken. Wij doen dat concreet door met onze wagens voor te rijden. Bloemisten hebben daar vaak toch een zwak voor, als ze een volle kar mooie handel voor hun neus hebben doet dat meer dan een gelikte webshop."

Waar controleren?
Andre van Duijn van Flowerline vof. herkent zich in deze ontwikkelingen en is daarom helemaal gestopt met planten het Kanaal over te zetten. En ook bloemen doet hij naar eigen zeggen steeds minder, juist vanwege alle onzekerheden en de hele papierkraam die erbij komt kijken. "Waar die controles komen weet ik niet, hoewel we wel moeten aangeven waar de bloemen binnenkomen", vertelt hij. Dat geldt zowel voor wat er met de boot of vrachtwagen binnenkomt, als de bloemen die hij uit Colombia rechtstreeks naar Engeland laat komen. "Feit is hoe dan ook dat keuringen geld kosten en dat de handel er niet goedkoper op wordt."