Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kennissessie VK: houdt rekening met veranderende regels

De Kennissessie over het Verenigd Koninkrijk, die Royal FloraHolland op 18 januari speciaal voor haar leden organiseerde, is goed bezocht. De laatste ontwikkelingen in de Britse bloemen-, kamerplanten- en tuinplantenmarkt werden besproken, maar ook thema’s als de situatie na Brexit, fytosanitaire regelgeving, veensubstraat en het veranderende consumentenkoopgedrag kwamen aan bod.

Eline van den Berg, expert Logistieke Keten, nam het gezelschap mee in de tijdlijn van de Brexit en de aanloop naar het EU-VK akkoord. Frits Jonk, programmamanager Fytosanitair en Duurzaamheid, deelde de laatste stand van zaken omtrent fytosanitaire regelgeving en het verlagen van de milieu-impact bij potgrond en substraten. Dit zijn thema’s die in het VK nu steeds meer vorm krijgen, maar mogelijk ook in overige delen van Europa aan de orde komen.

Waardevolle ervaringen uit de praktijk
Ervaringen vanuit de praktijk waren een waardevolle toevoeging aan de Kennissessie. Met name de handel, vertegenwoordigd door Royal Lemkes (Elise Wieringa), vertelde over het belang van duurzaamheid & compliance in de samenwerking met Britse retailpartners. Daarnaast vertelde Marco van der Goes van anthuriumkwekerij Houwenplant een inspirerend verhaal over hun eerste ervaringen met veenvrije teelt en het ‘meenemen’ van klanten in de productie-ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid.

Belangrijkste marktontwikkelingen
Marktspecialist Josephine Klapwijk sloot de middag af met de laatste marktontwikkelingen op gebied van de Britse handelsstromen en het consumentenkoopgedrag van snijbloemen, kamerplanten en tuinplanten in de verschillende afzetkanalen. Uit de resultaten van het consumententracker-onderzoek over de duurzaamheidsperceptie blijkt dat 50% van de Britse respondenten de sierteelt als duurzame sector ziet. Dit omdat de sector zich focust op natuurproducten die goed zijn voor welzijn en gezondheid, een belangrijke rol speelt in biodiversiteit, een positieve bijdrage levert aan het milieu (absorptie koolstofdioxide) en werkgelegenheid creëert. Ruim 40% van de ondervraagden heeft er simpelweg te weinig kennis over. Heldere communicatie is hier van belang.

Eigen regels VK
Belangrijkste boodschap van de middag is dat de markt, zowel nu als in de toekomst, rekening moet houden met feit dat het Verenigd Koninkrijk eigen regels opstelt om flora en fauna te beschermen.

Op 7 en 8 maart 2024 organiseert Royal Floraholland een marktbezoek naar het Verenigd Koninkrijk. In het kader van de Britse Moederdag zal met name de vakhandel (bloemist), groothandel en belangrijkste retailketens worden bezocht. Heb je interesse om mee te gaan? Stuur dan een e-mail naar marktbezoek@royalfloraholland.com voor meer informatie.

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: