Ins en outs van de Tropical Plant Industry Exhibition
EventsImage TPIE is een beurs die jaarlijks in Fort Lauderdale wordt gehouden en zich richt op de productie en marketing van tropische planten en boomkwekerijproducten in de VS en Canada.
De Florida Nursery, Growers and Landscape Association (FNGLA), opgericht in 1952, is de brancheorganisatie in Florida voor kwekers van tropische sierteelt- en boomkwekerijproducten, hoveniersbedrijven en de toeleverende sector. Geschat wordt dat de tuinbouwbouwsector in Florida jaarlijks voor meer dan US$1,5 miljard aan tropische kamerplanten verkoopt. De totale verkoopwaarde van agrarische producten uit Florida wordt geschat op US$ 15 mld.. 80% van alle tropische planten in de VS zijn afkomstig uit Florida. De FNGLA is met 1800 leden de grootste statelijke tuinbouworganisatie in de VS. De organisatie wordt geleid door Ben Bolusky, CEO. Een belangrijke rol in de organisatie spelen tevens Billy Butterfield, de huidige president van de FNGLA en Lloyd Singleton, de huidige voorzitter van de TPIE. Dit zijn vrijwillige functies die jaarlijks rouleren onder de leden van de FNGLA.
De beurs vult een grote beurshal en bestaat uit zo’n 800 booths en 400 standhouders. Naast kwekers van tropische planten en plantmateriaal zijn ook veel toeleveranciers te vinden op de beurs voor kwekers (geautomatiseerde productiesystemen, biologische controle, planters, groeimediumproducten, pluggen, kokos, pesticiden & growth promoters, verlichting, etc.) maar ook voor de retailers, supermarkten, tuincentra en hardware stores. Voorbeelden van producten voor de detailhandel zijn kleurrijke vazen in allerlei formaten, plastic hoesjes, plantenvoeding.
Succulents zijn in opkomst in de VS. Vooral veel grote kwekers uit Florida zijn op de beurs te vinden, maar ook de staat Californië wordt goed vertegenwoordigd. Alle belangrijke klanten, zowel tuinders als retailers (ook vanuit de great lakes regio) komen naar de TPIE. De TPIE trekt veel belangstelling van de grote Amerikaanse detailhandelsketens, zowel de grote “box stores” zoals Home Depot, Wal-Mart, Target etc., maar ook van de meer traditionele supermarkten, zoals Kroger, Wegmans, Giant etc. De retailers zijn op zoek naar nieuwe marketing ideeën en materialen voor de verkoop in het voorjaar.
bron: Agroberichten Buitenland