Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Clarissa Ullrich

Esmeralda Farms blikt terug op bewogen 2016

"Ik zal me 2016 altijd herinneren als een jaar van verlies". Dat zegt Clarissa Ullrich, directrice van Esmeralda Farms. In juni verloor ze haar man en oprichter van het bedrijf Peter Ullrich en in augustus werd de farm in Ethiopië platgebrand door rebellen, waarop de locatie werd gesloten.

Na deze gebeurtenissen was Ullrich gedwongen de Europese klanten te gaan bedienen vanuit Ecuador. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar inmiddels staat de logistiek aardig op de rail. "Per 1 januari dit jaar is onze distributeur op de Noord-Amerikaans markt, Connectaflor, ook onze distributeur wereldwijd geworden. In samenwerking met hen hopen wij gauw onze service weer naar het oude niveau te tillen."

Farm Ethiopië
Maar laten we eerst eens terug gaan naar 29 augustus, toen de farm in Ethiopie werd aangevallen door rebellen. Wat deed Clarissa toen? "Toen ik een belletje kreeg dat de farm belaagd werd, was mijn eerste reactie: iedereen naar buiten. In Peru heeft Peter eens een soortgelijke situatie meegemaakt, waarbij medewerkers bedreigd werden door een terroristische groep (Sendero Luminoso). Hierbij vielen doden, iets dat hij vanaf dat moment altijd bij zich gedragen heeft. Gelukkig is nu geen van onze medewerkers gewond geraakt, maar slechts een half uur nadat iedereen goed en wel geëvacueerd was, vielen rebellen de farm binnen en doden verscheidene militairen."

De dagen daarop deden allerlei verhalen de ronde. Hoe ging Clarisse met al die aandacht om? "Ik probeerde mij te focussen op het scheppen van orde. Veel belangrijke en specifieke beslissingen moesten snel gemaakt worden. Een van de moeilijkste beslissingen was het sluiten van ons kantoor in Aalsmeer en het heropenen van een productielocatie in Ecuador, die we al in bezit hadden maar die op dat moment niet gebruikt werd. Er werd nogal wat geroepen en niet alles was waar, maar uiteindelijk kwam het ware verhaal wel naar boven."


Links: Esmeralda's 'Brilliant Stars Green Pink' trosroos en rechts: Gypsophila 'Over-Time'.


Naar Ecuador
Momenteel worden de Europese klanten bediend vanuit Ecuador. "Wij kweken ook bloemen in Colombia, maar omdat we in Ethiopië voornamelijk gips kweekten en onze op dat moment leegstaande kassen in Ecuador qua klimaat precies juist waren, was het een logische stap de teelt daarheen te brengen." De grootste uitdaging zat hem echter in de logistiek: hoe krijgen we die bloemen naar Europa? "In het bijzonder de kleinere ladingen zorgden voor hoofdbrekens. We hadden aanvankelijk veel moeite om onze kleinere klanten binnenboord te houden, maar binnen ongeveer een maand hadden we voor praktisch alle klanten de juiste oplossingen gevonden."


Hilsea Ecuador

De relatief snel gevonden oplossingen garanderen nu dan wel tijdige leveringen - en omdat het nu vaak rechtstreekse leveringen zijn, zijn de bloemen bovendien verser - de service is noch niet altijd terug op het oude niveau. "Het voldoet nog niet aan wat Peter voldoende zou vinden. Zowel de eigenaar van Connectaflor, Jose Conception, als hoofd verkoop bij het bedrijf Mark Dubner, hebben 20 jaar met Peter samengewerkt. Om alle logistiek bij hen in vertrouwen te geven, heeft ook te maken met het feit dat wij, ipv te segmenteren, voordelen zien in het stroomlijnen van de supply chain door één partij. Bovendien is onze samenwerking met Connectflor goed en hebben zij met hun ervaring en netwerk een voorsprong in de VS."


Esmeralda Colombia.

Toekomstplannen
In 2017 zijn de doelen o.a. efficiënter produceren, de website zal een nieuw jasje krijgen, het veredelingsprogramma meer aandacht. Gehoopt wordt de markt ook richting Rusland en China te kunnen verbreden. "Zullen we erin slagen nieuwe markten aan te boren", aldus Clarissa, "dan kan ook een eventuele groei in meters overwogen worden."


Pom Pom oogst in Colombia.


Voor meer informatie:
Esmeralda Farms
Clarisse Ullrich
Email: cu@ullrichfield.com
www.esmeraldafarms.com
 
Publicatiedatum: