Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
groei vooral te danken aan hogere prijzen

Omzet Royal FloraHolland in 2016 met 3,8% gestegen

Royal FloraHolland sluit 2016 af met een omzet van 4,6 miljard euro, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze omzetstijging wordt vooral veroorzaakt door hogere prijzen – gemiddeld plus 4,2 procent – voor bloemen en planten.

De grootste internationale bloemen- en plantenmarktplaats ter wereld verhandelde het afgelopen jaar 12,5 miljard producten. Lucas Vos, CEO Royal FloraHolland: "De sierteeltsector heeft een bloeiend jaar achter de rug. We zijn goed op weg om onze ambities voor 2020 te behalen. Samen met onze leden en hun klanten willen we de wereld mooier en gezonder maken met prachtige bloemen en planten."


fotocredits: Royal FloraHolland

Prijs van snijbloemen stijgt

De totale omzet van de snijbloemen die via Royal FloraHolland in 2016 verkocht zijn, komt uit op 2,7 miljard euro. Dat is een stijging van 6,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Het volume van deze productgroep nam licht af met 0,1 procent. De productgroep kamerplanten kent een omzetafname van 1,3% tot 1,5 miljard euro. Deze daling is vooral toe te schrijven aan een lagere gemiddelde prijs, die daalde met 1,3 procent. Het aantal aangevoerde stuks lag wat hoger dan vorig jaar (+1,5%). De omzet van tuinplanten is ten opzichte van 2015 gestegen met 4,7 procent naar 369 miljoen euro. Het volume daalde met 7 procent.

Bloeiende sierteeltsector in 2020

In 2016 was wederom een verschuiving te zien van verkoop via de klok naar directe verkoop tussen kweker en klant. Deze verschuiving bedroeg 1,9% en was daarmee iets sterker dan het jaar ervoor. De klok nam in 2016 45,8% van de totale omzet voor zijn rekening en via de directe stromen werd 54,2% afgezet. De directe verkoop blijft naar verwachting groeien en dat betekent dat Royal FloraHolland hierop moet inspelen. Een belangrijk deel van de strategie voor 2020 is hierop gericht en verloopt zoals gepland. Met deze strategie wil Royal FloraHolland zorgen voor betere marges voor haar leden en hun klanten en bereiken dat méér consumenten méér uitgeven aan bloemen en planten.

bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: