Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage Meet & Greet en Productmiddag Roos

100 rozenkwekers aanwezig op Rozendag

Tholen - “Er staan hier nu zo’n 450 vazen. Dat zijn er 100 meer dan vorig jaar – een fikse uitbreiding dus.” Dat zegt een opgewekte Will Zuiderwijk, product coördinator bij FloraHolland en organisator van de Meet & Greet Roos. “Ten opzichte van vorig jaar is het evenement flink uitgebreid. Je ziet het om je heen. De hal is goed gevuld. Ik schat dat er in totaal zo’n 100 rozenkwekers vertegenwoordigd zijn – je mag wel zeggen het leeuwendeel van de sector. Verder zijn er zo’n 30 noviteiten te melden,” gaat Zuiderwijk verder, “waarvan er een stuk of tien bij Nederlandse rozenkwekers vandaan komen. Dat is leuk, dat de kwekers daar, ondanks het feit dat tijden wel eens beter zijn geweest, toch tijd voor weten te maken.”


Van linksboven mee met de klok: Will Zuiderwijk, Anne-Jan Steenbeek, Frans Pakvis en Amerik de Best

De Meet & Greet vormt het ochtendprogramma van de Rozendag, die dit jaar voor de vierde maal georganiseerd werd. Kwekers en veredelaars presenteerden er hun variëteiten aan handelaren en andere geïnteresseerden. Daarnaast is de Meet & Greet een gelegenheid bij uitstek om collega’s te ontmoeten. Ook veel mensen van FloraHolland, waaronder mensen van de productgroep roos en klokverkopers, waren aanwezig. Het kleurenfestijn van zoveel rozen in alle kleuren, soorten en maten door elkaar, zorgde voor een vrolijk decor en de sfeer was gemoedelijk.


Chocladerozen, 'Rainbow' rozen

Keukenhof
’s Middags kwam de hele club – met een paar afvallers en aanhakers – weer samen in de Keukenhof. Verschillende sprekers gaven er hun visie op de toekomst van de roos, de uitdagingen voor de sector en het belang van consument gericht zijn. Zo overtuigde Henk Barendse, nauw betrokken bij het onderzoeksproject Kwaliteitsplan Roos, de aanwezigen ervan dat kwaliteit over de hele linie belangrijk is: “Als de consument een bosje rozen koopt en die is na een paar dagen niet meer goed, dan straalt dat af op de hele sector. Rozen moeten altijd van hoge kwaliteit zijn, bij wie ze ook vandaan komen.” Ook ging Barendse in op teelttechnische aspecten waarop de professionele rozenkweker mogelijk winsten op het gebied van kwaliteit en vaasleven kan behalen.



Valentinadag
Het echte vuurwerk werd tenslotte afgestoken door Marc Eijsacker, algemeen manager bij Bloemen Bureau Holland. Met uitdagende stellingen – waarover toehoorders gelijk konden stemmen middels stemkasjes – en wederwaardigheden uit marketingland zorgde hij voor de nodige reuring. 'Maak van de roos a killer queen', haakte hij aan op de het thema ‘Roos: koningin der bloemen'. Tot slot was Eijsacker het met het idee van Barendse eens dat er een Valentinadag in juli georganiseerd zou moeten worden - een idee waar volgens Will Zuiderwijk binnenskamers al mee gestoeid wordt.