Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlandse ondernemers op ontdekkingstocht in Noord-Amerika

"Massa is kassa"

Tholen - Een zevental (jonge) glastuinbouwondernemers uit het Westland reisde begin deze maand 10 dagen door Noord-Amerika om een kijkje te nemen achter de schermen bij enkele grote producenten, exporteurs en retailformules. De groep ondernemers – een min of meer toevallig ontstaan gezelschap maar met roots in de Tuinbouw Jongeren Westland – was primair geïnteresseerd in innovatieve ideeën op het gebied van afzet.



Sprekend voor de groep vertelt Johan Grootscholten, senior recruiter bij Green Career Consult en mede initiatiefnemer van de reis, dat met name de schaal waarop gedacht en gedaan wordt, indruk maakte. Op bezochte bedrijven – men deed o.a. in Leamington enkele mega groentenkwekerijen van Mucci Farms en Mastronardi, een aantal retailformules, het Nederlands Consulaat in New York en Costa Farms en Pure Beauty Farms in Miami aan – had de samenwerkingsverbanden waarlangs producenten en afnemers elkaar weten te vinden bijzondere aandacht. Resultaten die men soms weet te halen met voor ons onbekende, of onbeproefde concepten, deed de groep versteld staan.



“Neem Pure Beauty Farms, een grote pot- en perkplantenkwekerij in Miami. Dit bedrijf, hun verhaal en de manier waarop zij hun planten aan de man brengen – fantastisch”, aldus Grootscholten. “De eigenaren, tweede generatie Cubanen, hadden in 1994 een mooi en goedlopend bedrijf opgezet totdat een orkaan een kijkje kwam nemen. Er was niets, maar dan ook niets van over. Toen zij op zoek gingen naar hun bedrijf, doolden ze rond op een groot stuk braakliggend terrein. Daarop, zo begon het toen pas te dagen, had het gestaan.”

Pay by Scan

Maar ze bouwden het weer op, tot een 150 ha groot, florerend bedrijf nu. “Wat op mij echt indruk maakte”, vervolgt Johan, “is hoe zij hun afzet geregeld hebben en dan met name de samenwerking met Home Depot. Home Depot is een groot tuincentrum/bouwmarkt-achtig retail concept in Noord Amerika. Van de zo’n 500 winkels (die, volgens Wikipedia, gemiddeld 2 voetbalvelden groot zijn), beleveren zij er 300 en – nu komt het – louter op basis van het Pay by Scan principe. Dat wil zeggen: de kweker vangt pas op het moment dat de kweker bij de kassa afrekent. Tot aan dat moment is de plant formeel van de kweker en loopt Home Depot geen enkel risico.”

Dat op zich is in onze contreien ongekend, maar het wordt nog wilder. “Er is natuurlijk altijd derving: in het laagseizoen zo’n 40%, in betere tijden gemiddeld zo’n 15%. Maar Home Depot eist dat het schap altijd vol staat, ook in het laagseizoen. Want dat oogt mooier. Het enige wat Home Depots biedt is het afrekenmoment, en natuurlijk de meters. Zelfs het onderhoud en de verkoop zelf, het interesseren van de klant voor de plant, is de verantwoordelijkheid van de kweker. Zij moeten een mannetje leveren die de planten onderhoudt, water geeft en de klanten tot kopen beweegt.”



Het is bijna niet voor te stellen dat dit voor Pure Beauty Farms een interessant businessmodel is. “En toch is het zo. Sterker nog: er worden uitstekende rendementen gehaald. Het zit hem in de enorme volumes en in het feit dat Home Depots dit natuurlijk prachtig vindt. Van een andere kweker moeten ze product kopen. Zeg dat ze een plantje dan voor twee dollar kopen. Verkopen ze die niet, dan is die twee dollar puur verlies. Met Pay by Scan vangen ze een X percentage op iedere verkochte plant. Verkopen ze hem niet, dan is het verlies voor de producent.”

Social media
“Overall een zeer leerzame reis”, besluit Johan. Ook hoe social media benut wordt, van het recruiten van de jonge consument door hen te "verleiden" via Pinterest, Facebook, Twitter en Instagram was ‘waardevolle kost’.

Maar het organiseren van dergelijke reizen is, voor de duidelijk, voor Johan geen corebusiness: “Ik was van de partij om, net als de ondernemers, van de markt te leren en deze beter te leren kennen. Zo zijn we twee jaar geleden ook, met min of meer dezelfde club, naar China gegaan. Voor mij als consultant is het bovendien interessant met een groep kwekers mee te gaan, want dat opent deuren. Je brengt dan immers een vorm van kapitaal mee, wat voor de bezochte bedrijven mogelijk ook interessant is.”

Voor meer informatie kan men contact opnemen met Johan Grootscholten, Green Career Consult (website): M: 06 389 760 49 of per mail.