Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mats Boots, Brilliant Dutch;

'Saaie' tulpenbol een boost geven

De crux zit hem in de verf. Het was verdraaid lastig om die goed te krijgen. Maar nu die goed is, is de grootste hobbel genomen en mag de wind eronder komen. De gekleurde tulpenbollen van Brilliant Dutch, zo is de overtuiging van de gebroeders Boots, heeft alle potentieel in zich om – misschien niet een massaproduct– maar des te meer een exclusief plekje in het (cadeau-) assortiment in te nemen.



Saaie bol een boost geven
Alweer 4 jaar geleden kreeg Mats Boots het idee de wat ‘saaie’ tulpenbol een make-over te geven. Wat als we ze een kleurtje kunnen geven en dat die kleuren dan matchen met de kleur van de tulp zelf ? En wat als we aan die bol nu eens leuke, verrassende draai kunnen geven? "Die ideeën hebben geresulteerd in twee concepten: een voor in de volle grond en een voor binnen. Voor wat betreft de eerste: we geven de bollen een kleur die (min of meer) correspondeert met de uiteindelijke bloemkleur. In het tweede geval – en dat is nog leuker – krijgt de consument een geprefabriceerd bakje in, bijvoorbeeld, de vorm van een hart of een vlag, met daarin de tulpenbollen op een spijkerbedje. Hij moet het bakje af en toe bijvullen met water en in 4 weken tijd ziet hij de bollen uitgroeien tot een (rood) hart of een (Nederlandse, Duitse, Belgische etc.) vlag. Vervolgens kan de consument nog twee weken van de bloemen zelf genieten!”



Die verf...
Die verf, we zeiden het al, is daarbij de crux. “Die moet zuurstof doorlatend, watervast en duurzaam zijn en op geen van die drie factoren kan enige concessie gedaan worden. Dat is de voornaamste reden dat we er vier jaar voor nodig gehad hebben het voor elkaar te krijgen. We hebben over de hele wereld met potentiële ontwikkelaars en fabrikanten gepraat en zijn uiteindelijk bij een partij in ons eigen Nederland uitgekomen die het naar tevredenheid kon maken.”

Geen angst voor namaak
Dit traject, dat de nodige tijd, maar ook financiële middelen gekost heeft, moet zich nu gaan terugbetalen. Gebrek aan vertrouwen heeft Mats niet. “Namaak, daar zijn we niet bang voor. Die verf, dat weten we nu zelf maar al te goed, is niet eenvoudig na te maken en bovendien hebben we het hele concept gepatenteerd. Ook moet je over de nodige productkennis beschikken: wil je die vlag goed krijgen, dan moeten de stelen even lang zijn, de bloemen tegelijk bloeien en zo nog een aantal criteria, die je niet op goed geluk kunt invullen. Daarnaast zijn de reacties louter positief en is ook de feedback van de consument – via een aantal verkoopkanalen zijn de concepten al, in bescheiden aantallen, te koop – lovend.”




Bovendien heeft Mats de nodige lijntjes uitgelegd, zoals bij een grote supermarkt waar hij deze week nog een gesprek heeft. “Een grote retailer, dat zou natuurlijk tof zijn. Maar als die het wil hebben, zullen ze niet zeggen: doe ons er 2000. Ze zullen zeggen: doe ons er 200.000. Dan moeten we dat kunnen leveren en dat is dit jaar nog niet mogelijk. Nu is het verven nog erg arbeidsintensief: de bollen worden met de hand geverfd middels het ‘frituurpan-principe’ (de bollen worden een voor een in een ‘pan’ met verf gehangen) en te drogen gelegd (eveneens geen sinecure, want ze moeten los van elkaar gelegd worden omdat de boel niet mag gaan klonteren). Daarom wordt er hard gewerkt aan een spuitmachine, die dit hele proces automatiseert. Een promo machine draait inmiddels, maar die is nog te langzaam. De dekkingsgraad is nog niet je van het en ook raken de spuitkoppen verstopt, waardoor ook de verf weer wat aangepast moest worden. Maar,” besluit Mats, “een en ander staat goed op de rails en in seizoen 17-18 kan het, hopen we, echt gaan draaien.”

Voor meer informatie:
Brilliant Dutch
Mats Boots
M: 06-52732831
E: info@brilliantdutch.com
www.brilliantdutch.com