Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nic Pannekeet, Club China:

Hollandse bloemenman in China

In 1994 vertrok Nic Pannekeet naar China met de bedoeling daar een exportbedrijf op te zetten. Eenmaal goed en wel geland, ontdekte hij dat ook de Chinese markt zelf een enorm potentieel in zich had. Dit gold ook voor bloemen. En dat was dan de eerste stap in een proces, wat hem nu tot hoofd van CHC Agriculture heeft gemaakt. Dat is een bedrijf dat in de provincie Kunming en in de rest van China bloemen van enkele grotere Nederlandse en Duitse producenten aan de man brengt - zoals anthuriums van Anthura, rozen van Roses Tantau, bloembollen van C. Steenvoorden en gerbera's van Selecta One. Daarnaast helpt Nic Arie van den Berg diens in Kunming geproduceerde rozen op de lokale markt aan de man te brengen.

In onderstaande artikel vertelt Nic over zijn samenwerking met Van den Berg Roses en zijn bloemenavontuur in China.



Plan van aanpak
"Toen ik voor het eerst in China aankwam, was mijn eerste gedachte: ik moet de taal leren. Ik schreef mij in voor een cursus.Het was het meest basale niveau dat er was en de twee jaar die volgden, deed ik weinig meer als blokken op het Mandarijn. Dat was aan de Universiteit van Sjanghai, wat volgens een kennis niet verstandig was, want, zei hij, in Beijing zou ik beter kunnen studeren. Maar omdat het mij gauw duidelijk werd dat Sjanghai het zakencentrum van China was, wist ik dat ik hier moest blijven. Ik had aanvankelijk geen omschreven plan, beproefde het geluk in verschillende sectoren en bleef overal zo lang als ik er een boterham kon verdienen.

Binnenlandse markt
Toen hij eenmaal in de bloemen verzeild raakte, wist hij dat hij zijn niche gevonden had. "Tijdens de Culturele Revolutie waren bloemen verboden, wat betekent dat mensen van 40 jaar en ouder het gevoel voor bloemen verloren hebben. Het is echter wonderlijk te zien hoe de jongere generaties het weer hebben ontdekt. De jeugd bedenkt steevast nieuwe redenen om feest te vieren, daarbij niet in het minst geholpen door social media en dit brengt mensen ertoe bloemen te kopen om redenen die je met geen mogelijkheid had kunnen verzinnen. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat de geografische distributie van onze bloemen zeer disproportioneel is, namelijk praktisch alleen daar waar de inkomens het hoogst zijn. 95% van onze bloemen wordt in China verkocht. 70% daar weer van wordt verkocht in Sjanghai, Guangzhou en Beijing."

Niet verslappen

Nic verwacht dat de grote transitie die momenteel binnen China gaande is - van een 'production powerhouse' voor de internationale markt naar een economie gericht op de binnenlandse markt - op de korte- en middellange termijn grote gevolgen zal hebben voor zijn eigen zakelijke activiteiten. "Er gebeurt veel in China. Het klimaat in een groot deel van het land is ongeschikt voor land- en kassenbouw in het algemeen. Hierdoor zal de vraag naar deze producten uit Kunming groeien. Tegelijkertijd zal het niet makkelijk zijn onze positie te behouden gezien de grote mate van competitiviteit en het feit dat salarissen elk jaar met 10 tot 20 procent omhoog gaan."

bron: Club China
Publicatiedatum: